Week 12 Logroño - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Joyce en Piet Raaijmakers - WaarBenJij.nu Week 12 Logroño - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Joyce en Piet Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Week 12 Logroño

Door: Joyce en Piet

Blijf op de hoogte en volg Joyce en Piet

05 Juli 2014 | Spanje, Logroño

Dag 78 Zondag 29 juni Saint-Jean-Pied-de-Port - Roncesvalles 26 km. (1.604 km.).
We vertrekken om 07.30 uur welgemoed richting Pyreneeën. Het is zwaar bewolkt, dus al meteen de regenjas aan en regenhoes om de rugzak. Het klimmen begint al meteen en gaat gestaag door over ruim 7 km.! Hoe hoger we komen, hoe meer we in de wolken verdwijnen, regenbuien over ons heen komen en hoe kouder het wordt. Maar het wandelen gaat goed. Ik heb gisteren nieuwe wandelschoenen gekocht en die voelen goed. De oude wandelschoenen hangen bij Piet aan de rugzak; voor het geval dat! We moeten vandaag omhoog van 200 mtr. in Saint-Jean-Pied-de-Port naar 1.410 mtr. op de Col Lepoeder om uiteindelijk vandaag te eindigen in Roncesvalles Spanje op 952 mtr. hoogte, 26 km. verderop. Na 7,7 km., in Orisson, hebben we de laatste gelegenheid om nog wat te eten of te drinken, hierna is er niets meer tot Roncesvalles. De koffie is er lekker. Net voor de Spaanse grens staat er opeens een koek-en-zopie tent waar we warme chocola kunen drinken. Het is koud hierboven dus dat is wel heel erg lekker! Het hoogste punt, de Collado Lepoeder op 1.430 mtr. bereiken we na 18,5 km. De top hangt in de wolken, dus we zien niet veel maar het heeft wel iets heel bijzonders om zo door de Pyreneeën te trekken. We zijn in Navarra, Spanje. Prachtig om dit zo te kunnen doen. Na 20 km. zien we een grote steen liggen: nog 765 km. naar Santiago! We hebben goed doorgelopen, het zicht blijft heel beperkt en zien daarom nog steeds niets van de omringende bergen. Op 5 km. vòòr Roncesvalles moeten we dalen van 1.400 naar 1.000 mtr., een gevaarlijke afdaling horen we later. Om 14.45 uur komen we al in Roncesvalles aan waar we overnachten in een prachtige, grote Albergue (= refuge) waar tot 200 pelgrims kunnen overnachten. De Albergue wordt voornamelijk door Nederlandse hospitaliers beheerd en is elke avond vol!! 's-Avonds gaan we met een aantal pelgrims met verschillende nationaliteiten in een bar de WK wedstrijd Nederland-Mexico kijken. Spannend en gezellig. De wedstrijd eindigt weer in een overwinning voor Nederland. We houden het wel bij zo. Dit was vandaag een zware, maar heel mooie etappe.

Dag 79 Maandag 30 juni Roncesvalles - Larrasoaña 27 km. (1.631 km.).
Het is niet fijn om in een grote refuge te overnachten. Al om 04.00 uur beginnen de, met name de (Aziatische) jongeren, te rommelen, met rugzakken ritselen, door de zaal lopen en toiletten doorspoelen. Alle nationaliteiten komen voorbij. Je blijft liggen tot half zes, zes uur, maar slapen doe je niet meer. Om half acht weg, bij een temperatuur van rond de 5oC. De camino is nu veel drukker, je ziet voor en achter je pelgrims, allemaal dezelfde kant op, pijlen en bordjes volgen. We hoeven nu geen routebeschrijving meer te lezen, gewoon achter elkaar aan. Wat een verschil met Frankrijk waar je dacht alleen de camino te wandelen. Nu wandelen we door mooie Spaanse dorpjes met mooi onderhouden huizen, veel bloemen in de vensterbanken en barretjes die 's-morgens al vroeg open zijn voor een kopje koffie. De Basken hebben specifieke grote huizen, natuursteen rondom de ramen en keurig wit gepleisterd. Na de Pyreneeën van gisteren hebben we ook vandaag weer een pittige dag met veel klimmen en dalen en een afstand van 27 km. af te leggen. In Larrasoaña gaan we weer naar een refuge wat helemaal niks is; in het gedeelte waar wij overnachten zijn 12 verschrikkelijk krakende stapelbedden met plastik over de doorgezakte matrassen. De dagelijkse was kunnen we buiten doen! 's-Avonds wel gezellig met Columbianen en Belgen in een restaurantje gegeten.

Dag 80 Dinsdag 1 juli Larrasoaña - Pamplona 16 km. (1.647 km.).
Om 05.00 uur staan er al weer pelgrims te rommelen en te vertrekken. We hebben niet goed geslapen en zijn al om 07.00 uur weg. In Zuriain, 4 km. verder, is een mooi terrasje waar we gaan ontbijten. Ondanks dat het vandaag een gemakkelijke etappe is, moeten we nog al eens een keer klimmen en afdalen langs de Rio Arga. Om 10.30 uur zijn we al in een voorstadje van Pamplona, Puente del Arre en rond 12.00 uur wandelen we Pamplona binnen, een prachtige stad met veel nauwe, schone straatjes, huizen met mooie balkons en veel gezellige barretjes. Het is gezellig druk in de stad. We gaan eerst naar de "Albergue de Jesús y Maria", welke midden in het centrum ligt. Hier komen we ook weer op een zaal met heel veel stapelbedden, dus dat wordt morgenvroeg weer wat! Na de dagelijkse bezigheden gaan we de stad in. Komend weekend, van 6 tot 14 juli, beginnen hier de jaarlijkse feesten San Fermín. Dan worden er stieren door de straten van Pamplona gejagen waar veel Spanjaarden, maar ook toeristen, meehollen met de stieren. Men is al volop met de voorbereidingen bezig, zoals houten hekken plaatsen vanaf de stierenarena. We bezoeken natuurlijk ook de Santa Maria Katedral (Pamplona Kathedraal), gebouwd gedurende de 14e en 15e eeuw op de overblijfselen van een Romaanse kerk. Het klooster uit 1472 wordt als een van de mooiste van Europa beschouwd. In een van de twee torens hangt een van de grootste klokken van Spanje. Deze werd in de 16e eeuw gegoten en weegt 12 ton. 's-Avonds was het natuurlijk tapas eten en nog een borrel drinken met Frank en Luther, twee duitse pelgrims die ook in Saint-Jean-Pied-de-Port waren.

Dag 81 Woensdag 2 juli Pamplona - Puente la Reina 24 km. (1.671 km.).
Door het vroege gerommel van een aantal Aziatische jongeren zijn we al weer vòòr 05.00 uur wakker! Dus maar weer vroeg vertrekken. Dit gaat slopend worden, dus besluiten we om vanavond een hotel of pension op te zoeken, alles is beter dan een albergue met veel jongeren. Voor het eerst tijdens onze camino vertrekken we met regen! Niet hard, maar toch. De stad is ook zo vroeg in de morgen met zijn stille straatjes een belevenis om door te wandelen. Er zijn al diverse barretjes open waar koffie en broodjes verkrijgbaar zijn. Spanje wordt voor ons steeds fijner om door te wandelen, ondanks de regen. In Cizur Menor, 5 km. vanaf Pamplona, is het koffietijd en vòòr 10.00 uur zijn we al in Zariquiegui (op 11 km.), waar we in een heel klein winkeltje een stokbroodje met ham laten maken. Als we weer opstappen is het droog maar nog zwaar bewolkt. De buien blijven aan deze kant van de berg Alto del Perdón hangen. Doordat we tot 770 mtr. moeten stijgen, zien we nu de mooie landschappen van Spanje met zijn gele graanvelden omringd door de bergen van de Sierra de Andia. Door de regen zijn de paden omhoog gevaarlijk glad dus naar de top van de Alto del Perdón gaat het langzaam. Doordat hier altijd veel wind staat, is de gehele bergrug vol gezet met windmolens. Boven aangekomen verschijnt opeens heel verrassend de grote metalen sculptuur die pelgrims te voet en te paard voorstelt, de wind trotserend en de eeuwige aard van de wandeling onthullen. Er is in het spaans een inscriptie wat vertaald "waar de weg van de wind kruist dat van de sterren" betekent. We dalen over een pad met stenen en keien, sterk af naar Uterga, wederom weer zo'n mooi dorpje. Aan deze kant van de bergen schijnt de zon weer volop en is het weer warm geworden. Via de dorpjes Muruzábal en Óbanos komen we om 14.30 uur aan in Puente la Reina, waar we in een hotel gaan. We zijn het overnachten in slaapzalen met stapelbedden en een slaapzak goed beu. Hotel Jakue is een mooi hotel waar we zelfs voor het avondeten de deur niet uit hoeven; heel uitgebreid buffet met wijn, bier, water en koffie voor slechts € 13,00 per persoon. Dat is genieten!

Dag 82 Donderdag 3 juli Puente la Reina - Lizarra/Estella 22 km. (1.693 km.).
Goedgeluimd en uitgerust beginnen we, met zon, aan weer een nieuwe etappe. Doordat we 's-middags redelijk op tijd aankomen in de etappeplaats, en we 's-nachts goed kunnen slapen natuurlijk!, is de behoefte om een rustdag te nemen, niet meer zo aanwezig. Sommige etappes zijn wel zwaar vanwege het klimmen, maar de temperatuur is nu een stuk aangenamer dan op het laatst in Frankrijk en de wegen zijn niet zo saai en eindeloos lang. Dat werkte namelijk ook heel erg vermoeiend. Het wandelen is nu veel aangenamer vanwege de omgeving, de mooie dorpen, de mede-pelgrims en de temperatuur. In Puente la Reina zien we de eerste ooievaars op hun grote nesten op een hoge schoorsteen en de kerktoren. We wandelen dwars door Puente la Reina met zijn oude smalle straatjes en over de beroemde brug het stadje uit. Al van ver zien we het dorp Cirauqui op een heuvel liggen, omringd door wijngaarden en velden met olijvenbomen. Als we het dorp uitlopen, wijst een man ons nog op een stuk grond waar met autobanden de wereld is uitgebeeld. In Lorca, op 13 km., gaan we koffie drinken en een stokbroodje spaanse ham eten. Als we ons pad vervolgen raken we aan de praat met 3 Amerikaanse vrouwen, 2 zussen en een nichtje die de Spaanse camino in 5 weken willen wandelen. Elke dag zie je wel weer op een gegeven moment dezelfde mede-pelgrims wandelen of op een terras zitten. Je bent daar heel snel mee vertrouwd geraakt. Dat is ook het mooie van een camino wandelen. Om 13.30 uur zijn we in Lizarra/Estella en via het VVV komen we aan een adres van een appartement van een particulier wat we voor 1 nacht kunnen huren. Een schitterend appartement, mooi ingericht en midden in het centrum van Estella. Wij slapen vannacht weer in een heerlijk bed zonder al die vroeg rommelende jongeren! Na het geweldige eten (3-gangen keuzemenu incl. wijn) in een Spaans barretje treffen we Anja en Guus nog aan om afscheid van hen te nemen. Hun camino eindigt dit jaar hier voor hen; zij worden na bijna 5 weken door hun zoon opgehaald en gaan volgend jaar voor de laatste etappes naar Santiago. Jacobus is ons goed gezind, hij heeft het weer goed geregeld dat wij hen hier nog zien om gedag te kunnen zeggen!

Dag 83 Vrijdag 4 juli Lizarra/Estella - Los Arcos 22 km. (1.715 km.).
Het heeft gisterenmiddag flink geonweerd en het is de gehele nacht blijven regenen en af en toe flinke stortbuien. We gaan om goed 07.00 uur weg met lichte regen. Na enkele km.'s kunnen de poncho's echter uit en blijven verder de gehele dag uit. Het is de hele morgen zwaar bewolkt en dreigend, maar gelukkig droog. Na 5 km. wandelen we langs Monasterio de Irache, een voormalige Benedictijner klooster in het stadje Ayegui wat dateert uit de 8e eeuw. Het klooster is sinds 1877 beschermd als monument. Grenzend aan het klooster is een wijnmakerij, Bodegas Irache. Hier kun je buiten een wijntje tappen, maar dan moet je wel eerst een glas kopen. De glaasjes die hiervoor beschikbaar gesteld werden, zijn allemaal gestolen, dus nu betalen! Maar dat doen wij natuurlijk niet 's-morgens om 08.00 uur! Via het plaatsje Azqueta wandelen we over goed begaanbare paden omhoog naar Villamayor de Monjardin op 675 mtr. hoogte waarna we gedurende bijna 8 km. op deze hoogte blijven, wandelend over de bergruggen. Eigenlijk lijken het meer heuvelruggen op deze hoogte dus we hebben er flink de pas in. Op deze vlakte zijn weer diverse wijngaarden en veel korenvelden. De zon is nog niet door, lekker wandelweer. Om 13.00 uur zijn we al in Los Arcos en afgedaald naar 445 mtr. Los Arcos is een klein, middeleeuws stadje met de mooie middeleeuwse kerk Santa Maria. De zon komt door; het ziet er allemaal weer heel gezellig uit. We gaan een hotel zoeken, wat al snel lukt en een biertje drinken want het is terrasweer geworden (om 17.30 uur 26oC). Vanavond hopelijk in een barretje de voetbalwedstrijd kijken Frankrijk-Duitsland.

Dag 84 Zaterdag 5 juli Los Arcos - Logroño 28 km. (1.743 km.).
De etappe van vandaag wordt omschreven als gemakkelijk, maar we hebben er vandaag toch nogal wat kuitenbijters bij gehad! Van Los Arcos (op 445 mtr.) gaat het via Sansol en Torres del Rio geleidelijk aan naar 558 mtr., over goed begaanbare zandpaden. In Torres del Rio, op 7,6 km., nemen we onze pauze omdat er tot Viana op 18,5 km. helemaal geen dorpjes meer zijn om te rusten. We hebben nog even getwijfeld of we vandaag zouden stoppen in Viana, maar omdat we daar al even voor 12.00 uur aankomen, besluiten we, na een goede pauze, door te lopen naar Logroño, op 28 km. van Los Acros. Het wordt na ca. 13.00 uur wel warmer maar toch houden we de pas er goed in. We lopen over een vlakte met zowel aan de linker- als rechterhand bergruggen. Vanmorgen zagen we op ruime afstand Logroño al liggen, een heel grote stad. Net vòòr Logroño wandelen we de spaanse provincie La Rioja in, bekend van zijn wijnen. Logroño is een grote studentenstad met meer dan 150.000 inwoners en een mooie oude binnenstad, vol met terrassen. We zoeken een hotel vlakbij de oude binnenstad en gaan daarna naar een terras; het is heel warm geworden, zeker over de 30oC! Met Ingrid, een Belgische uit Aalst, kijken we, buiten op het terras, naar de voetbalwedstrijd België-Argentinië. De wedstrijd Nederland-Costa Rica zien wij niet meer: morgen een etappe van 31 km. bij zeer zomerse temperaturen!

• 28 Juni 2014 - 21:59

Tonnie En Peter:

GEWELDIG! twee-derde zit er dus op...hebben er alle vertouwen in dat het laatste stuk(je) jullie OOK gaat lukken! geniet ervan ,...het eind is in zicht! nog (maar) 800 kilometer en jullie hebben je doel bereikt waar jullie zolang voor getraind hebben! hou vol... trots op jullie! groeten van Thea, Ria en Gerard en natuurlijk van ons

• 28 Juni 2014 - 22:26

Frans En Ria :

goede avond
    we hebben jullie verslag met ze alle gelezen
    na ons uit stapje
    het was leuk
    de foto met je afgesleten

• 28 Juni 2014 - 22:39

Frans En Ria :

foutje

d e afgesleten schoen moet toch nog 800 km mee ?????
    wij wensen jullie nog een goede wandel plezier
    degroete van ons allemaal

• 28 Juni 2014 - 23:01

Monique:

Hoi Piet en Joyce.

Ook wij lezen nog steeds jullie wandelverslagen. Een mooie reis nog steeds,met af en toe een downtje.maar met vele ups.Veel succes met de laatste 800 km.
    Heel veel groetjes van Gerrit en Monique

• 29 Juni 2014 - 09:59

Christine En Joop Picavet:

Hallo Joyce en Piet, bedankt voor jullie reisverslagen. Net één groot avonturenboek!!
    Op naar de "laatste"800 kilometers. Trainen voor Marbella is voor mij bij de 30 van Zandvoort
    gebleven en nog eens 20 km hier in de buurt. Maar eens komt het ervan hoor.
    Daarom dubbel respect voor jullie. Vooral bij de saaie routes, die toch ook door jullie gelopen
    moeten worden. Daarom wensen wij jullie vandaag nog heel veel mooie routes en mooie momenten,
    opdat jullie straks weer heel veel mooie herinneringen hiervan mogen hebben!!!!!!
    Nog een fijne dag en liefs, Joop en Christine.
    P.S. O ja, die schoenen van Piet: heb ook eens mijn bergschoenen laten verzolen. Hoop dat Piet nu weer
    lekker loopt, maar met die schoenen van mij is het toch nooit meer wat geworden. Dus mochten die van mij ooit weer verzoold moeten worden, neem ik weer nieuwe. Was weer een ervaring rijker.
    Groetjes, Christine.

• 29 Juni 2014 - 10:28

Walter Minten En Sanne Pieterse:

Beste joyce en piet

We denken aan jullie en wat een knappe prestatie jullie leveren! hou het vol! jullie halen het!! nog even doorzetten het einde is in zicht!! wat een doorzettingsvermogen wij doen jullie niet na! heel veel plezier nog met jullie mooie reis ene we steken een kaarsje op voor jullie dat jullie het heel halen!!

groetjes walter en sanne

• 29 Juni 2014 - 10:30

Frans En Rina:

Hoi Joyce en Piet, alweer een mijlpaal bereikt. Het telt al flink af. Ongelofelijk na 78 dagen al 1600 km. Wat een prestatie. Gelukkig gaat het beter met de verzoolde schoenen en hakken van Piet. En jij Joyce, ben jij de echte bikkel want van jou horen we geen mankementen! Maar er zullen regelmatig toch wel wat ongemakken zijn denk ik, want het is een zware tocht. Vooral de komende weken. Neem maar op tijd rust want dat zal ook wel nodig zijn om het tot een goed einde te brengen. We blijven aan jullie denken en zijn weer benieuwd naar de volgende week. Wederom heel veel succes en wandelplezier, want het plezier moet wel blijven! Groetjes.

• 29 Juni 2014 - 14:56

Janny En Dick:

Hee Kanjers,
    Net weer even jullie belevenissen van de laatste tijd zitten lezen, ik was een beetje achter. Meestal als er een reactie staat van ons is die door Janny geschreven, maar nu een keer door mij (Dick). Fantastisch hoe jullie het doen en je overal doorheen slaan. Het duurt nog 800 km maar het zal straks wel ontzettend wennen zijn. Niet alleen het wandelen doen jullie prima, ook de wijze hoe jullie het opschrijven maakt het heel leuk om te lezen. Succes verder tijdens de finale op het Spaanse deel.
    Janny en Dick

• 30 Juni 2014 - 08:58

Mariëtte En Gijs:

Joyce en Piet,

Het gaat jullie goed en is heerlijk om jullie avontuur te lezen en voor ons is het ook een vernieuwing van de herinnering onze Camino.

Geniet van de mooie natuur over de Pyreneeën, en el hermoso tour de san Francisco en España.

“Buen Camino!” en niet vergeten dos de cerveza

Mariëtte en Gijs

• 30 Juni 2014 - 10:14

Annelies Sanders:

Hallo Piet en Joyce,
    Wij volgen jullie nog steeds en wat gaan jullie goed!!!!! Het zal al door meer mensen zijn gezegd maar petje af voor jullie hoor......Jullie maken heel wat mee en als jullie hier een boek van laten maken heb je een prachtig souvenir van deze reis. Het grootste gedeelte zit er nu op, nu het "restantje" nog en dat gaat jullie zeker lukken. Veel succes en wandelplezier deze week en we kijken weer vol afwachting uit naar het volgende verslag.
    Groetjes,
    Arno en Annelies

• 30 Juni 2014 - 11:34

Dorus Tonijs:

Hoi Piet en Joyce,

Wat een avontuur en zo onwerkelijk als je het van achter je computer aan het volgen bent. Je wordt wel meegenomen in jullie verslagen maar de werkelijkheid is uiteraard anders. Iedereen die ik spreek is erg onder de indruk van jullie prestatie en dat lijkt me ook zeeeeer verdiend want het is nogal wat.

Nu dus de bergen in heb ik gelezen en hopelijk gaat dat jullie net zo goed af als het verloop van de reis tot nu toe. Nieuwe schoentjes voor ons Joyceke en Pietje met de nieuwe zooltjes dus het gaat jullie lukken. ZEKER WETEN.

Ik wacht weer in spanning op het volgende verslag en wens jullie wederom alle goeds en een voorspoedige reis. Ook namens Jolien maar dat wisten jullie al.

Groetjes en doe voorzichtig aan,
    Dorus en Jolien

• 30 Juni 2014 - 20:58

Cor En Hilda:

Hi Joyce en Piet, wat doen jullie het geweldig. 1.600 km afgelegd, nu nog 800 km te gaan. Goed hoor. Dat gaat jullie zeker lukken, nu met nieuwe schoenen. Alle respect voor jullie. Spannend was de wedstrijd Ned Mexico hè? Groet en wij kijken uit naar het volgende verslag. Cor en Hilda

• 30 Juni 2014 - 22:51

Mini-camping Le Marronnier:

Wij volgen jullie nog steeds "op de voet". Het loopt lekker!
    23 mei nog in Lurcy-Lévis (FR) en ruim een maand verder, ook ruim 800 km verder.
    Chapeau!

Groeten van Roos en Wim

• 01 Juli 2014 - 13:34

Harrie En Riet:

Hoi Joyce en Piet,
    Alweer een mijlpaal bereikt, nog 800 km. En jullie hebben je doel bereikt, dit is voor jullie maR een peuleschilletje!! We hebben steeds meer bewondering wat jullie allemaal presteren want natuurlijk is het niet iedere dag even leuk, maar wel HEEL KNAP om steeds zo optimistisch te blijven! het doorzettingsvermogen is helemaal top? JULLIE KUNNEN HET.
    Joyce wat fijn dat jouw nieuwe schoenen meteen goed lopen, hopelijk zijn de nieuwe zolen van Piet ook weer gewend.
    Joyce en Piet zet 'm op, geniet van al het mooie wat op jullie pad komt en tot het volgende mooie verslag.
    Groetjes, liefs, Harrie en Riet.

• 03 Juli 2014 - 21:11

Henk Van De Laarschot:

Hoi Joyce en Piet,
    wij genieten van jullie verslagen.
    Jullie kunnen straks terugkijken op een geweldige prestatie en een intense levenservaring rijker.
    Het gaat jullie zeker lukken!
    Wij blijven jullie volgen.
    Grtjes Henk en Nellie van de Laarschot

• 06 Juli 2014 - 16:44

Mieke En Lou:

Ola Joyce en Piet,

Alweer een boeiend hoofdstuk erbij van jullie camino-belevenissen. Met Frankrijk achter de rug nu de ruige
    natuur van de Pyreneeën. Met al die prozaische omschrijvingen lijkt het wel of we af en toe een ztukje met
    jullie meelopen. We merken wel dat jullie conditie uitstekend is en de samenwerking met de weersgoden
    zorgt voor heel mooie wandelingen.
    Erg slim om een lekker hotelletje te nemen in plaats van die aziatische mensenpakhuizen, scheelt een hoop
    herrie en bevordert de broodnodige nachtrust!
    Jammer dat jullie Pamplona al gepasseerd zijn. We hadden graag Piet even mee zien rennen met de stieren
    door de straten tijdens San Fermin.(wordt rechtstreeks uitgezonden door TVE)
    Tot Burgos kennen we de streek nog.We herinneren ons ook de schitterende natuur en de leuke dorpjes met
    gezellige cafeetjes en leuke hotels. Alleen wij deden dat met de auto, dat stelt dus niks voor in vergelijking met jullie; wat een onderneming en wat een doorzettingsvermogen, geweldig!!!
    Beste Joyce en Piet, hou vol, geniet met volle teugen en we kijken weer uit naar jullie volgende verslagen!!

Bon viaje y vaya con Jacob. M en L

• 06 Juli 2014 - 21:42

Piet En Sjan:

Hoi noeste doorstappers,

Jullie zijn echt goed bezig. De turbo staat erop.
    De bekende vraag van "alles onder controle?" wordt door jullie wel bewezen!
    Ook de pyreneeën zijn immers al bedwongen.
    De versleten schoenen krijgen straks toch zeker wel een ereplaatsje thuis?
    Kunnen jullie in Spanje toch de wedstrijden van het ned. elftal blijven volgen ondanks het verlies van de spanjaarden? Of worden "we" nu genegeerd.

Wij sluiten ons heel graag aan bij al jullie volgers die jullie allemaal aanmoedigen om het te volbrengen.
    En omdat er geen (of weinig) pijntjes zijn gaat dit zeker lukken. Jullie hebben immers al bewezen dat jullie ECHTE KANJERS zijn en over tegenslagen heen stappen. Blijf dit volhouden.

Piet en Sjan.

• 06 Juli 2014 - 21:57

Jan En Maria Dekkers:

Hallo Joyce en Piet.
    Wat gaat ie goed, het is voor jullie een fluitje. Als jullie straks nog maar kunnen wennen om avond a avond op de bank te zitten zonder avontuur van waar slapen we vanavond en is er nog wat te eten en te drinken. Het is een geweldige belevenis en succes met de laatste kilometers. groetjes Jan en Maria