Week 11 Saint-Jean-Pied-de-Port - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Joyce en Piet Raaijmakers - WaarBenJij.nu Week 11 Saint-Jean-Pied-de-Port - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Joyce en Piet Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Week 11 Saint-Jean-Pied-de-Port

Door: Joyce en Piet

Blijf op de hoogte en volg Joyce en Piet

28 Juni 2014 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

We hebben een reactie ontvangen van "volgers" die zich een beetje ongerust maken omdat ze al een week niets van ons hebben gehoord. Wij hebben de afgelopen week voornamelijk in gemeente-refuges/-gîtes overnacht en daar hebben ze geen internet. Zodoende kon het reisverslag niet bijgewerkt worden. Wij zitten nu op een camping, houden een rustdag en hebben nu alle gelegenheid om het verslag bij te werken en ons mentaal voor te bereiden op de komende week, namelijk de etappes naar Saint-Jean-Pied-de-Port aan de Pyreneeën.

Dag 71 Zondag 22 juni Mont-de-Marsan - Saint-Sever 21 km. (1.466 km.).
De route loopt eerst nog door de stad. Mont-de-Marsan is een mooie, grote en schone stad. We hebben vanacht weer flink onweer gehad, dus alles is weer opgefrist. Piet heeft de laatste dagen (sinds zijn schoenen verzoold zijn) veel last van zijn hakken, dus dat wordt even pijnstillers innemen. Het lopen gaat in het begin erg moeilijk. Het is vandaag geen bijzondere of mooie route. We hebben het hier in Frankrijk eigenlijk wel een beetje gehad. De combinatie van zeer warm weer, saaie eindeloze paden en uitgestorven gehuchten beginnen na 10 weken op te breken. De etappe is vandaag niet zo lang en om goed 12.00 uur zitten we langs de rivier L'Adour, een km. voor Saint-Sever. Aan de L'Adour ligt een camping, dus we bellen of we een chalet of caravan kunnen huren. Dat lukt, we krijgen een grote 4-persoons caravan met voortent en tuinmeubels. We nemen ons voor hier lekker te blijven vandaag. Anja en Guus hadden dezelfde gedachten en gaan hier de tent opzetten. Zij gaan morgen verder; wij besluiten morgen een rustdag te nemen om te niksen en het reisverslag bij te werken. Omdat de camping 1 km. voor Saint-Sever ligt en er een steile klim gemaakt moet worden om in het dorp te komen, worden we 's-avonds door de campingeigenaresse met de auto naar het dorp gebracht om te eten.

Dag 72 Maandag 23 juni RUSTDAG in Saint-Sever.
Vandaag lekker kunnen uitslapen. Het is zonnig weer en 27oC. We hebben vandaag de gehele dag de tijd om het reisverslag bij te werken. 'S-Avonds is de campingeigenaar zo aardig ons met de auto naar het dorp te brengen om de WK-wedstrijd Nederland-Chili te gaan kijken in een bar. Een mooie uitslag de 2-0! Na afloop nog lekker gegeten bij een pizzeria en te voet terug naar de camping, want dat is alleen maar dalen!

★★★★★★
Naar aanleiding van diverse reacties willen wij toelichten hoe onze dagetappes van de gehele route van 2.400 km. tot stand komen.
In België hadden wij een boekje "Via Monastica" genaamd. Hierin staan dagetappes van ca. 17 tot ca. 30 km., afhankelijk of er in een bepaald dorp waar je doorheen wandelt, overnachtingsmogelijkheden zijn en de bezienswaardigheden staan erin vermeld.
In Frankrijk gebruikten wij van Rocroi (net over de Belgische/Franse grens) tot Vézelay de nieuwe uitgave 2014 "Via Campaniensis". Hierin werden de etappes ongeveer hetzelfde beschreven als in België.
In Vézelay kregen we nieuwe routebeschrijvingen uitgeprint tot Gargilesse, naast onze losbladige uitgave met de etappe-beschrijvingen op blauwe vellen en landkaartjes waarop de wandelroute met een blauwe lijn wordt aangegeven tot Saint-Jean-Pied-de-Port aan de Pyreneeën. Deze route heet de "Lemovicensis". Daarnaast wordt de route nog aangegeven met pijlen en bordjes waarop de Jacobsschelp, op bomen, paaltjes, huizen etc. In geheel België en Frankrijk staat dat perfekt aangegeven, behalve in het departement Gironde, waar we eind vorige week grandioos verkeerd liepen. In dit departement moesten we het alleen doen met de beschrijving en het plattegrondje.
Voor Spanje hebben we weer een klein boekje waarin ook weer de dagetappes staan met de bezienswaardigheden en de hoogtes. Deze route wordt de Camino Francés genoemd. Tot nu toe worden we op elke etappe in elk dorp(je), hoe klein ook, langs de kerk gestuurd en soms met een omweg. Daar zijn we al diverse keren ingetrapt maar nu kijken we, voor we een dorpje inlopen, of we wel langs de kerk moeten om de route te kunnen vervolgen.

Voor de overnachtingen wordt in geheel Frankrijk goed gezorgd. In veel dorpen is een pelgrimsonderdak, een refuge of gîte. Dat is vaak een ruimte bij een gemeentehuis, maar het kan ook een door de gemeente nieuw gebouwd huisje zijn of een bestaand, niet meer gebruikt huis. Daarin is dan een keuken, al dan niet met artikelen die je kunt kopen en voor het avondeten kunt klaarmaken, stapelbedden en een douche en toilet. Vandaag hebben wij in Orthez wel een heel luxe pelgrimsonderdak, in een oude kasteeltoren. Wij verblijven er maar met 3 personen, er zijn 2 slaapkamers met elk 3 bedden, een keuken mét wasmachine en een doucheruimte. De kosten voor het gebruik hiervan bedragen € 7,00 per persoon. In 9 van de 10 gemeente-refuges staan stapelbedden (4 tot 8) en voor het gebruik hiervan wordt meestal € 10,00 gevraagd of het is "donativo", je geeft wat je het waard vindt.
★★★★★★

Dag 73 Dinsdag 24 juni Saint-Sever - Hagetmau 17 km. (1.483 km.).
We gaan om 07.00 uur op pad en moeten nu eerst door Saint-Sever. Dit is overigens een heel mooi, oud en schoon stadje, gesticht in 963. Over rustige weggetjes wandelen we door het buitengebied naar Audignon, langs grote velden met zonnebloemen. In Audignon staat weer een oude Romaanse kerk uit de 12e-13e eeuw. We merken dat we richting Pyreneeën lopen want we hebben vandaag al verschillende klimmetjes gehad. Om goed 12.00 uur zijn we al in Hagetmau waar we 's-middags in Cité Verte naar het Olympisch zwembad gaan (tip van Thea en Ton) en genieten ruim een half uur van een jacuzzi. Daarna naar de gemeente-gîte waar Geert een dag rust heeft gehouden. Het ploegje waar we vorige week de etappes mee liepen is hier gisteren al gepasseerd. We missen hen nu al. We hebben een luxe gîte voor ons drieën mét een wasmachine. 's-Avonds heeft het nog behoorlijk geregend. In Hagetmau ontwaren we veel palmbomen. We zitten in het zuiden!!

Dag 74 Woensdag 25 juni Hagetmau - Orthez 28 km. (1.511 km.).
Vanwege de lange afstand zijn we om 07.00 uur weg. Het is bewolkt maar niet dreigend dat het gaat regenen en de temperatuur is zeer aangenaam om te wandelen. We merken dat we in de uitlopers van de Pyreneeën zitten want ook vandaag moeten we weer enkele klimmetjes maken. Piet heeft gelukkig geen last meer van zijn hakken, hij heeft gisteren en vandaag pijnvrij kunnen wandelen. De rustdag heeft ons beiden heel goed gedaan. Na bijna 6 km. steile afdaling zouden we zicht moeten hebben op de Pyreneeën, maar het is bewolkt, dus zien we alleen de uitlopers voor ons. Voorbij Argelos (op 14,5 km.) lopen we van het departement Landes een ander departement in, nl. Pyrénées Atlantiques. De bewegwijzering wordt nu een beetje anders dan we gewend zijn, maar steeds met de schelp erop. Na goed 20 km. komen we langs een grasveldje waar fruitboompjes geplant zijn ten behoeve van de pelgrims. Wat een mooi initiatief. Even na twee uur wandelen we Orthez binnen, een al heel Spaans klinkende naam voor dit stadje. Bij het VVV laten we ons registreren om van de gemeente-gîte gebruik te kunnen maken. Dit is gevestigd in een oude toren met verrassend veel ruimte, 2 aparte slaapkamers met elk 3 bedden i.p.v. stapelbedden en een keuken mét weer een wasmachine. Hier treffen we Geert ook al weer aan. We gaan na de dagelijkse bezigheden op het terras een biertje drinken; we hebben dat weer verdiend vinden we zelf.

Dag 75 Donderdag 26 juni Orthez - Sauveterre-de-Béarn 22 km. (1.533 km.).
Het is lekker weer om te wandelen, geen zon maar wel behoorlijk bewolkt. Het ziet er naar uit dat we het niet droog houden vandaag. We verlaten het stadje via de mooie oude brug Pont Vieux over de Gave de Pau. De route wordt vandaag opvallend vaak gemarkeerd met stenen Jacobus-grenspalen. In Sainte-Suzanne heeft men, net als gisteren, ook fruitboompjes voor pelgrims geplant. Na 11 km. in L'Hôpital d'Orion staat bij het kerkje een beeld van een pelgrim en zijn er bronzen schelpen op straat aangebracht. We zijn duidelijk op de goede weg! Het klimmen wordt nu erger, eerst door weilanden en daarna zeker 1,5 km. over een modder-bospad. Deze laatste is behoorlijk pittig en zwaar. We zijn vandaag diverse heuvels/bergen over gestoken. Toch nog verrassend snel komen we op de eindbestemming aan: Sauveterre-de-Béarn, wat wederom een heel mooi stadje is aan een rivier met een oude toren van Monréal, de brug de la Légende en de kerk Saint-André uit de 12e-13e eeuw. Bij het VVV wordt naar een B&B gebeld 2,5 km. verderop, daar in Sauveterre het hotel vol zit en er verder geen overnachtingsplekken zijn. De eigenaar van de B&B is een engelse en zij komt ons mooi met de auto ophalen. Dat worden morgen 2,5 km. minder wandelen naar Ostabat, waar 3 van de 4 hoofdroutes van de camino in Frankrijk bij elkaar komen en dan gezamenlijk op 1 etappe doorgaan naar het eindpunt in Frankrijk tot voor de Pyreneeën: Saint-Jean-Pied-de-Port. Wij zitten nu in Baskenland!

Dag 76 Vrijdag 27 juni Sauveterre-de-Béarn - Ostabat 24 km. (1.557 km.).
We moeten al snel een aantal keren flink klimmen; de Pyreneeën zijn nu echt in zicht. Vòòr Aïcirits gaan we nog weer eens een voormalige spoorlijn op maar van deze is een mooie trimbaan gemaakt met de nodige trimtoestellen. In Saint Palais nemen we afscheid van Geert, hij neemt de Camino del Norte die langs de noordkust van Spanje loopt en vanaf hier naar het westen afdraait, terwijl wij de Camino del Francés nemen, waarbij wij na Saint-Jean-Pied-de-Port de grens over gaan.
Na 18 km. gaan we via een steile weg van ca. 2 km. naar boven die uitkomt bij het kappelletje van Soyarce en waar we bijna 360o zicht hebben op de achterliggende bergen en de voor ons liggende Pyreneeën. In de verte kunnen we de besneeuwde bergtoppen zien liggen, al blijft er nog enigszins een wolkendek boven hangen. Dit is een magnifiek uitzicht, wetende dat we hier over een paar dagen doorheen gaan trekken. Even na 12.00 uur gaan we aan de afdaling beginnen naar Ostabat. Vòòr dit plaatsje komen de 3 van de 4 hoofdroutes van de camino bij elkaar. We zijn benieuwd of we in Ostabat meer pelgrims gaan zien. Nu lijkt het erop dat we maar met z'n tweeën aan het wandelen zijn. Ostabat lijkt echter wel helemaal uitgestorven als we daar om ca. 13.30 uur binnenwandelen. Geen pelgrim te zien. We gaan naar de gîte waar Valérie, de eigenaresse, pas om ca. 15.30 uur aankomt. Zij zelf woont 20 km. hier vandaan. Haar gîte, een complete woning, hebben we hier helemaal voor onszelf. Volgens haar is het op dit moment erg rustig met pelgrims ten opzichte van de maand mei. De etappe van vandaag was erg mooi nu we weer in een berglandschap zijn gekomen en we genieten daar volop van. Valérie heeft voor ons een restaurantje in het dorp gereserveerd. Niet omdat het hier zo druk is, maar omdat wij hier maar alleen zijn. Wellicht zou het anders gesloten zijn en zouden wij weer geen eten hebben vanavond! De kost was simpel maar wel heel erg lekker.

Dag 77 Zaterdag 28 juni Ostabat - Saint-Jean-Pied-de-Port 21 km. (1.578 km.).
Na een paar km. komen we op een weg, de D933, die we bijna tot in Saint-Jean-Pied-de-Port kunnen volgen. Het is niet zo heel druk en er ligt een redelijke berm langs. Vandaag willen wij de modderpaden in de bossen overslaan en op het asfalt blijven. Als we kunnen doorlopen en niet teveel moeten klimmen, kunnen we rond het middaguur in Saint-Jean-Pied-de-Port aankomen. Het is prima wandelweer, rond de 25oC. Zoals verwacht wandelen we tegen 12.00 uur door de Sint Jacobspoort het stadje binnen. We gaan eerst naar de pelgrimsontvangst waar we worden ingeschreven en waar we informatie krijgen voor onze etappe morgen, door de Pyreneeën over de Spaanse grens. We zitten hier op 200 mtr. hoogte en we moeten morgen klimmen naar een hoogte van 1.400 mtr. over 24 km. Dat zou dus moeten lukken. We nemen hier geen rustdag, we hebben de hele middag nog om uit te rusten. We laten de rugzakken achter en gaan het stadje verkennen. Er zijn veel toeristen. We treffen Anja en Guus die hier een rustdag hebben genomen en morgen ook verder gaan. We gaan een terrasje pikken. Anja en Guus verblijven vanavond toevallig in dezelfde gîte als wij.
We hebben nu 1.600 km. gewandeld, heel Frankrijk doorkruist en gaan morgen beginnen aan de volgende 800 km. door Spanje. We hebben er veel zin in. We verwachten dat de natuur in Spanje erg mooi is, leuke dorpjes hebben en dat het gezellig druk wordt met de andere pelgrims. We hebben er vanmiddag al heel veel gezien, heel veel jongeren en veel verschillende nationaliteiten.

• 23 Juni 2014 - 18:19

Wim.Mia:

Hallo Joyce en Piet ,

jullie hebben zeker al mooie dingen , natuur e.d gezien .Aardige mensen ontmoet enz .
    Wij hebben echt diep respect voor jullie , ga vooral zo door en geniet van alles om jullie heen .
    Dit is one's in a life time ...

Houdoe, au revoir , groetjes Mia en Wim .

• 23 Juni 2014 - 23:32

Cor En Hilda:

Hoi Joyce en Piet,
    Alweer over de helft, alle respect voor jullie. Hopelijk kan Piet gauw weer in zijn schoenen lopen. Wij zitten nu naar de wk te kijken en Ned. doet het goed. Geniet van de omgeving en alles en fijn dat jullie je rustdag er in houden. Bedankt weer voor de mooie verslagen en foto's. Wij denken aan jullie. Liefs Cor en Hilda.

• 24 Juni 2014 - 02:43

Ab Van Erp:

Hoi Joyce en Piet,
    Vervelend van de verzoolde schoenen. Hoop dat je ze weer snel inloopt. Ik kan me goed voorstellen dat al die schattige,dorpjes nu wel teveel worden. Heel veel succes met het tweede deel en de Pyreneeën. Doen jullie ook Lourdes aan?
    Ab en Nelleke

• 25 Juni 2014 - 11:30

Kresten:

Hallo lieve doorzetters,

Jullie doorzettingsvermogen is incredible om 't hele pakket met voors en heavy tegens te nemen
    zoals 't komt en het vervolgens met jullie zo geheel eigen 'JEUX DE VIVRE' op te sieren.

Laatst zei ik nog tegen Theo; ik kan me zo voorstellen dat Piet en Joyce wel 'ns effkes tussendoor
    op hun eigen terras zouden willen zitten. Zomaar even om weer te weten wat thuis is. Maar jullie
    thuis, zijn jullie samen bedenk ik zo nu, dat is waar je mee begint en waarmee je op reis gaat en
    dan maakt 't niet uit als je maar samen blijft, verbonden bent en tenminste elkaar bemint.
    Er worden geen huwelijksdiploma's uitgedeeld, nadat je ooit beloofde trouw te blijven in voor- en
    tegenspoed. Maar ... als je door de dalen, als 't 'saai, pijnlijk, irritant, onvoorstelbaar etc...' is -
    samen 'n weg vindt - zou er onderweg best wel 'ns 'n diploma of schouderklop mogen worden uitgedeeld om te vieren wat doorgewandeld is; niet alleen de luxe, maar ook de minder begaanbare weg.
    Het mooie en unieke wordt vaak wel gevonden op die minder comfortabele wegen, zoals oa. de humor die
    je ziet bij sommige mensen met wie wij niet zomaar zouden willen ruilen, 't blijkt dus dat 't maar net is
    hoe 'n mens wil kijken.

Piet en Joyce, we denken aan jullie, eigenlijk zou ik tussendoor met Theo af en toe wel 'ns voorbij
    willen komen om te toasten of 'n bakje te drinken, Piet veel sterkte en voor jullie allebei wens ik
    jullie spoedig 'n feestje toe. Keep on celebrating .. dat hebben we allemaal nodig op z'n tijd.

L'CHA-IM (toost op jullie gezondheid en voorspoed)

Dikke knuffel mede namens Theo, xxx Kresten

• 25 Juni 2014 - 20:54

Dione:

Hallo Joyce en Piet,

Via mijn nicht Francine hoorde ik dat jullie de camino aan t lopen zijn. Wat leuk en toevallig (voor zover toeval bestaat) dat zij jullie zomaar ergens in Frankrijk heeft ontmoet.
    Ik weet niet of jullie weten dat ik de camino vanaf St Jean Pied de Port heb gelopen, een geweldige ervaring. Als ik dan jullie verhalen lees over de weg, de bezienswaardigheden en slapen en eten, dan komen de herinneringen weer snel boven.

Veel succes door de Pyreneeën (valt best wel mee) en graag tot mails.
    Dione

• 25 Juni 2014 - 21:00

Thea & Ton Ellenbroek:

Hallo Joyce en Piet, jullie zij al weer flink opgeschoten met de wandeling.
    Wij hebben inmiddels alweer de nodige ervaring in Spanje.
    We zitten nu in Cirauqui.
    Het bevalt ons nog steeds goed we genieten van al onze nieuwe ervaringen .
    Het is nu drukker en veel internationaler je zit al snel aan tafel met mensen uit drie of vier verschillende nationaliteiten.
    Prachtig wandelweer en een mooie omgeving.
    Groeten van Ton en Thea

• 25 Juni 2014 - 21:02

Ad Beemer:

Piet en Joyce,
    Gaat alles nog naar wens. Vind het wel een hele prestatie hoor.
    Moet ik nog de foto's uit de cloud halen?
    Moet je me een keer de gebruikersnaam en wachtwoord door mailen. Kan die niet meer vinden.
    Houd vol en nog veel plezier............

• 26 Juni 2014 - 16:31

Gerrie V D Heyden:

hallo eindelijk heb ik jullie dan toch gevonden, ik heb al veel gelezen van de verslagen en ik neem er mijn petje af heel knap wat jullie doen nog veel wandel plezier en fijn weer groetjes Martien enik

• 26 Juni 2014 - 17:17

Piet Slaats:

Hallo kanjers,

We zijn vanmorgen teruggekomen van bijna 3 weken vakantie en ik was wel erg benieuwd hoe het jullie is vergaan. Knap hoor, al over de helft! De streek waar jullie zijn ken ik erg goed en als ik de foto's zie komen veel herinneringen boven drijven. Heel veel succes met de komende Pyreneeënetappes, geniet ervan ze zijn wondermooi!
    We blijven jullie volgen.

Groetjes, ook van Piet natuurlijk

Ine

• 26 Juni 2014 - 23:00

Annie En Arnold:

Piet en Joyce Het gaat goed met jullie zo te lezen ik volg jullie al van het begin en laat Arnold het
    dan ook even zien het is er heel mooi en een echte prestatie al over de helft voor mij is 1 km. al veel
    ik vind het geweldig knap van jullie vol houden de foto s zijn ook mooi en nog H.G. met je verjaardag.

Groetjes Annie en Arnold.

• 29 Juni 2014 - 10:02

Ruberto, Anniek En Danay:

Goedemorgen,

Petje af voor wat jullie tot nu toe al hebben bereikt!!!!

Wij wensen jullie nog heel veel succes en plezier met het laatste deel van de trip.