Week 13 Burgos - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Joyce en Piet Raaijmakers - WaarBenJij.nu Week 13 Burgos - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Joyce en Piet Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Week 13 Burgos

Door: Joyce en Piet

Blijf op de hoogte en volg Joyce en Piet

13 Juli 2014 | Spanje, Burgos

Dag 85 Zondag 6 juli Logroño - Nájera 31 km. (1.774 km.).
Het is bewolkt, maar niet koud, weer prima wandelweer. We zijn al voor zeven uur weggegaan daar we willen proberen de gehele etappe vandaag te lopen. We moeten eerst al een paar km. door Logroño voordat we er uit zijn en dachten dat er wel een barretje open zou zijn waar we kunnen ontbijten. Helaas, we zullen moeten wachten tot in Navarete, 13 km. verderop. Buiten Logroño ligt een mooi aangelegd groot park met fietspaden, dus dat wandelt gemakkelijk, zij het niet dat we de wind van voren hebben en steeds moeten stijgen; van 385 mtr. naar 560 mtr. op de Alto de la Grajera. Het lijkt of er steeds iemand achter aan mijn rugzak hangt. Tegen negen uur zien we Navarrete tussen de wijngaarden liggen, wederom een mooi dorp. Hier nemen we de tijd voor ons ontbijt. Het wandelen gaat verder tussen de wijngaarden maar nu wel over kiezelpaden tot in Nájera, dat is iets minder. In Ventosa nemen we nog een pauze, op bijna 21 km., want tot Nájera (op 31 km.) komt er helemaal niets meer. Vanaf Navarrete tot Ventosa is het weer stijgen en op de Alto de San Antón bereiken we vandaag het hoogste punt tot 715 mtr. Vanaf hier is het over 8,5 km. dalen naar 490 mtr., steeds over kiezelpaden. Toch komen we om 14.30 uur al in Nájera aan; we hebben niet slecht gelopen. Hier zoeken we weer een hotel, Duques de Nájera. Op het terras ontmoeten we Stacey uit Melbourne Australië. Je ontmoet werkelijk ontzettend veel, meestal jongeren, pelgrims van over de gehele wereld. We vragen haar dan ook wat haar beweegt om in haar eentje op 31-jarige leeftijd naar Spanje te komen om de camino te lopen. Dit is iets wat zij graag wil doen en nu kan ze dat nog. Niks spiritueels of religieus. Gewoon nu doen wat je nu kan doen. Haar mond valt open als ze hoort dat wij uit Nederland zijn komen wandelen en vindt dat helemaal te gek. Ze had eerder al gehoord over een paar Nederlanders die de camino vanuit Nederland aan het wandelen waren, maar ze wist niet dat wij dat waren.

Dag 86 Maandag 7 juli Nájera - Santa Domingo de la Calzada 21 km. (1.795 km.).
Het is vanmorgen erg fris, ik schat maar een graad of 14. Na 100 mtr. stoppen we al om een shirt met lange mouwen aan te doen. We zijn al wel erg gewend aan warm weer. We hebben al ontbeten, dus na 5,8 km. houden we in Azofra onze koffiestop. Het blijft erg fris en doen daarom onze windjacks ook nog maar aan. Tot hier is de etappe vanaf Nájera redelijk vlak en tussen de wijngaarden geweest, maar daar komt al snel verandering in. Deze etappe wordt als gemakkelijk bestempeld, maar we moeten gedurende een paar km. over een modderpad van dikke rode klei. We laden behoorlijk aan en slepen daardoor een heel gewicht aan modder aan onze schoenen mee. Dan gaat het pad ook nog stijgen gedurende 5 km. Het landschap is inmiddels ook erg veranderd; zover als het oog reikt alleen maar graanvelden die weer worden omzoomd door bergen. Na ruim 15 km. kunnen we even pauzeren in Cirueña (bij een golfclub) en gaat het verder in een afdaling naar Santo Domingo de la Calzada op 640 mtr. hoogte. De belangrijkste bezienswaardigheid is de haan en de hen in de kathedraal. De legende gaat dat een Duits echtpaar met hun zoon de camino lopen en in Santo Domingo in een herberg overnachten. De dochter van de herbergier maakte avances maar de zoon wilde daar niets van weten. Zij stopte daarom een zilveren kandelaar in zijn bagage waarop hij werd opgepakt en veroordeeld en opgehangen. Het echtpaar ging verder naar Santiago en keerde na een aantal weken terug in Santo Domingo waar bleek dat hun zoon nog leefde. Santa Domingo had hem ondersteund waardoor hij niet stikte. Het echtpaar vertelde dit aan de burgemeester die juist met vrienden haan en kip zat te eten. Hij geloofde hun verhaal niet en zei dat de haan en kip zouden vliegen als dat waar was. Nou, dat gebeurde dus, dus de legende was geboren. We gaan overnachten in Hotel Corregidor. De Albergue wordt het hier niet; deze heeft namelijk 229 slaapplaatsen!!

Dag 87 Dinsdag 8 juli Santa Domingo de la Calzada - Belorado 23 km. (1.818 km.).
Het is fris vanmorgen als we vertrekken maar niet zo koud als gisteren. Je kunt merken dat je hoog zit (640 mtr.), ondanks dat de zon al schijnt. De etappe van vandaag gaat steeds in stijgende lijn naar 770 mtr. hoogte over een afstand van 23 km. Dat gaat lekker geleidelijk omhoog. Ook nu weer wandelen we door de graanschuur van Spanje?? Alleen maar graanvelden, omringd door bergen en vrijwel geen wijngaarden meer. We passeren vandaag 5 dorpen voordat we op onze eindbestemming zijn, dus we hebben veel gelegenheid om (koffie)pauzes te nemen. In Grañon komen we al na 6,5 km. en hier treffen we Ingrid ook weer aan. Ook Stacey zien we hier voorbij komen, als ook Luther. Hij was gisteren doorgelopen tot in Grañon en begint hier de etappe van vandaag. Leuk dat je elke dag weer de bekenden ziet, alhoewel ook logisch; we gaan allemaal dezelfde kant op en vrijwel allemaal dezelfde etappe-afstanden. Door de dorpen Redecilla del Camino, Castildelgado en Viloria de Rioja lopen we zonder pauzes. Op 18 km. een laatste pauze in Villamayor del Rio om al om 13.00 uur aan te komen in Belorado. Het dorp heeft een mooi klein centrum, de Plaza Mayor, waar veel terrasjes zijn. Het VVV is gesloten, dus we zoeken zelf een hotel. Hotel rural Verdeancho, een mooi klein Spaans hotelletje, ligt op de route in het centrum, dus dat is voor ons prima. Om 14.00 uur zitten we al op de Plaza Mayor aan weer een verdiend pilsje. Het is inmiddels aangenaam warm geworden. 's-Avonds gaan we met Nurlana en haar zoon Oman eten in een restaurantje waar alleen locals komen. Nurlana komt uit Azerbeidzjan, was getrouwd met een Cubaan en is nu woonachtig in Montreal Canada. Het is een gezellige avond geworden met deze lieve mensen.

Dag 88 Woensdag 9 juli Belorado - San Juan de Ortega 24 km. (1.842 km.).
De dag begint fris en het blijft de gehele dag zwaar bewolkt. Het kwik stijgt vandaag niet boven de 20oC. Van Belorado op 770 mtr. stijgt het geleidelijk via de dorpen Tosantos, en Villambistia. In Espinosa del Camino, op 8,3 km. is er voor ons een koffiepauze en dan gaat het nog, licht stijgend omhoog, naar Villafranca Montes de Oca. Nu is het nog 12 km. sterk stijgend naar 1.162 mtr. naar Alto de Valbuena. Dat is best wel pittig. We hebben de pas er goed in. Nu gaat het 12 km. lang over de bergrug licht dalend naar San Juan de Ortega op 1.040 mtr. hoogte. We kunnen merken dat we hoog zitten; het is best wel koud ondanks dat de zon schijnt. In San Juan de Ortega is helemaal niets behalve een bar/restaurant, een Albergue, een hotel en een paar huizen en een grote kerk met daaraan vast een klooster, wat men nu druk aan het restaureren is. In het klooster is de Albergue. We gaan naar het hotel; de receptie is in het barretje! en gaan een paar uur rusten. Vanavond kijken we (de eerste helft) van de halve finale Nederland-Argentinië met een paar Canadezen, Belgen en een Duitser in ons hotel met een paar flessen wijn. Toch nog gezellig!

Dag 89 Donderdag 10 juli San Juan de Ortega - Burgos 27,5 km. (1.869 km.).
Het is koud als we vertrekken, zwaar bewolkt, koude wind maar gelukkig droog. Na 6 km. nemen we in Atapuerca een koffiepauze om warm te worden. Meteen achter dit dorp begint een stijle klim naar boven over een kiezel/keienpad naar de Matagrande op 1.078 mtr. Hier boven worden we beloond met uitzicht over de Meseta, de Spaanse hoogvlakte. Deze hoogvlakte wordt omringd door het Cantabrisch Gebergte in het noorden, het Iberisch Randgebergte in het oosten en de Sierra Morena in het zuiden en is 300 km. lang. De hoogvlakte ligt gemiddeld op 640 mtr. hoogte. We zien op ruim 20 km. afstand de stad Burgos al liggen op de vlakte, onze eindbestemming voor vandaag. We dalen nu snel af naar het dorp Cardeñuela Riopico om verder geleidelijk de 15 km. naar Burgos af te leggen. De laatste km.'s gaan we door een park langs de rivier in plaats van de camino-route door een industriegebied. Deze tip kregen we van een Spaanse camino-ganger. Om 13.30 uur staan we al voor de kathedraal van Burgos. Als we in de kathedraal onze credencial afstempelen, treffen we Rob uit Peer weer aan die we 22 juni voor het laatst hebben gezien. Even later zien we Stéphanie ook weer terug die samen met Rob de camino loopt. Hartstikke leuk dat wij hen hier weer terug zien. We gaan naar een hotel tegenover de kathedraal waar we 2 nachten zullen blijven. 's-Avonds gaan we gezellig met Ingrid tapas eten ten afscheid; zij gaat morgen via Madrid terug naar huis na 2 weken de camino te hebben gewandeld. Bij een volgende gelegenheid gaat zij de resterende route van de camino naar Santiago wandelen.

Dag 90 Vrijdag 11 juli RUSTDAG in Burgos.
Het is even wennen om niet de rugzak om te doen en 's-morgens in alle vroegte te vertrekken voor een nieuwe etappe. We zijn zo aan dat ritme gewend dat het nu onwerkelijk voelt om niet weg te hoeven gaan. Na een rustig ontbijt gaan we op zoek naar een kapper om ons een nieuwe "camino-look" te laten aanmeten. We kunnen meteen terecht en we worden beiden geknipt en geschoren!! Ik had gevraagd om een korte coup maar zo kort??? Dat was ook niet de bedoeling. Gelukkig heb ik nog 4 weken voordat ik me in Nederland moet vertonen, dus het kan nog een beetje aangroeien. Hierna hebben we alle tijd om de stad te bezichtigen. Burgos is een mooie, gezellige, oude en schone stad met een ontzettend mooie kathedraal, veel (tapas)barretjes en heel veel plaza's met terrassen. In de loop van de middag trekken de wolken weg en hebben we weer een strak blauwe lucht met zon en nog steeds een koude wind. Om 19.30 uur is er in de kathedraal een pelgrimsmis. Heel bijzonder om mee te maken. Na afloop van de mis worden de pelgrims naar voren gevraagd en krijgen allen persoonlijk de zegen voor een goede camino. Dit voegde voor ons toch wel wat extra's toe aan het pelgrimeren. Als afsluiting aan de stad Burgos nog in een paar barretjes lekkere tapas gegeten. Morgenvroeg weer met een rugzak op pad voor weer een nieuwe etappe.

Dag 91 Zaterdag 12 juli Burgos - Hornillos del Camino 20 km. (1.889 km.).
Burgos is een grote stad en we moeten daarom een paar km. lopen alvorens we de stad uit zijn. Na ruim 2 uur zijn we al op 10 km. in het dorp Tardajos. Het is vandaag een gemakkelijke etappe van 20 km. over een redelijk vlak landschap, de Meseta. We zitten op ruim 800 mtr. hoogte. De zon schijnt maar het is niet te warm; ook vandaag weer een kille wind. Dat is maar goed ook, want de Meseta kan een hel zijn als het heel warm weer is zonder enige schaduw. Na Rabé de las Calzadas, een dorpje waar helemaal niets is, moeten we nog 8 km. door een licht stijgend en dalend landschap om uiteindelijk al om 12.00 uur in Hornillos del Camino aan te komen. Dit dorp ligt in een dal op 825 mtr. hoogte en bestaat slechts uit een straat, een kerk en een bar met terrasje. We gaan niet naar een Albergue maar overnachten in een Casa Rural, een Bed & Breakfast bij particulieren en een heel mooie ook nog. Het is maar goed dat we al vroeg hier zijn aangekomen; de temperatuur loopt 's-middags op tot over de 30oC. Hier zien we Gerard uit Nederland ook weer die we voor het laatst zagen in Pamplona (loopt de camino ook vanuit Nederland). Hij heeft wat last van ontstoken scheenbenen, net als Mike, een Ier, een Indonesiër en een Amerikaanse vrouw. Ik hoop dat deze klachten ons bespaard blijven want dat zou een pijnlijke tocht kunnen worden met in het ergste geval stoppen!

• 07 Juli 2014 - 23:19

Janny:

Hey Joyce en Piet,
    Oh wat ben ik jaloers (in de goede zin van het woord). Het stuk vanaf St Jean Pied de Port zouden wij ook gelopen hebben. Als ik het zo lees, lijkt het me geweldig. De plaatsnamen klinken me allemaal bekend in de oren doordat we al driftig aan het voorbereiden waren. Ik kan jullie nu ook goed volgen met mijn groene boekje. Ik begrijp wel van jullie dat de routes die aangegeven zijn met één wandelaartje (makkelijk dus) niet altijd makkelijk zijn. Maar jullie zijn door de weken heen extra goed getraind zodat het nog steeds kei goed gaat!! Rustdagen zijn zelfs niet meer nodig. Wat een conditie hebben jullie en wat een super voeten! Nog zo'n 600 km te gaan maar dat gaat lukken. Groot gelijk om een hotelletje te pakken, al dat gesnurk en gestink lijkt mij ook niets!! En een beetje comfort mag wel na de zoveelste dag van grote inspanning. Nou, geniet er nog van en tot het volgende verslag.
    Veel groeten uit Uden van Dick en Janny.

• 08 Juli 2014 - 08:36

Frans En Rina:

Hoi Piet en Joyce, een beetje laat deze keer maar we waren dit weekend weg. Jullie hebben er nog steeds zin in, ik heb het idee dat je een record wil gaan halen, geen rustdag nemen!
    Wat heb je gelijk dat je niet in die grote slaapzalen gaat liggen en een beetje comfort mag wel op deze reis. Al 1800 km., het schiet al op. We doen het jullie niet na, al lijkt het me geweldig om dit te kunnen doen. Wat je onderweg allemaal ziet en mee maakt, ook minder leuke dingen. We wensen jullie weer veel wandelplezier en succes voor deze week en hopen dat het niet te zwaar is. Heel veel groeten van ons.

• 09 Juli 2014 - 18:14

Caminofrans2014:

OLA Pelegrinoos,
    Vandaag ging het paatje weer lekker stevig naar boven :-) en tippelen gullie op de Meseta. Daar lopen jullie tot zowat Leon!
    Buon Camino :-)
    Caminofrans2014

• 10 Juli 2014 - 23:56

Cathrien En Eric:

Hoi Joyce en Piet,
    Bijna 3 maanden onderweg en jullie gaan als een speer geen berg te hoog jullie gaan stug door.
    Het lijkt ons de meest fantastische reis die je samen kunt maken met prachtige ontmoetingen.
    Luxe krijgt tijdens deze reis waarschijnlijk wel een ander begrip maar zo nu en dan is het toch wel lekker genieten van een fijn schoon en gespreid bedje.
    Hier gaan we ook stug door en is het na 3maanden stabiel te noemen de kuur slaat goed aan dus
    wat dat betreft lopen we met jullie op al is het met iets minder goede beentjes.
    Hartelijke groeten en we kijken alweer uit naar het volgende verslag
    toi toi toi Eric en Cathrien

• 11 Juli 2014 - 23:44

Joke En Frenny:

Ha Joyce en Piet,

Ook wij zijn sinds een paar dagen jullie reisverslagen aan het lezen. Wat geweldig wat jullie allemaal meemaken.
    En dan nog de tijd die jullie er elke dag
    weer voor uittrekken om alles op te schrijven, geweldig.
    Wij wensen jullie nog fijne weken toe!

Groeten Joke en Frenny.

Groeten Frenny en Joke.

• 13 Juli 2014 - 13:24

Jan En Maria:

Wat gaat ie goed, als straks over een maand alles voorbij is moeten jullie beslist afkicken en krijgen jullie onrustige benen en voeten! Het verbaasd mij dat het niet warmer is, jullie zitten natuurlijk wel hoog maar het is wel zomer. Het is in ieder geval beter dan in tropische temperaturen te moeten lopen. De 4 daagse start nu, dat halen jullie niet maar dat is natuurlijk ook niets meer vergeleken dit. Succes en met die pelgrimszegen moet dit jullie lukken. Groetjes jan Maria

• 13 Juli 2014 - 15:40

Rini Van Gastel:

Hallo Joyce en Piet,

Geweldig zoals jullie het volhouden.
    ik lees a jullie verslagen en vind het heel mooi om te volgen
    maar ik vind het ook super dat jullie het vol houden, petje af
    ik vind de vierdaagse al heel veel lopen
    helaas ik ben geen schrijver dus ik stop er weer mee, maar hoop wel dat jullie het goed vol houden
    en ik bedoel zonder blessures, nou ja misschien een spiertje maar verder alles ok
    succes en tot volgende keer