Naar huis !! - Reisverslag uit Breugel, Nederland van Joyce en Piet Raaijmakers - WaarBenJij.nu Naar huis !! - Reisverslag uit Breugel, Nederland van Joyce en Piet Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Naar huis !!

Door: Joyce en Piet

Blijf op de hoogte en volg Joyce en Piet

13 Augustus 2014 | Nederland, Breugel

Dag 120 Zondag 10 augustus Muxía - Santiago.
Om 07.30 uur gaan we al met de bus naar Santiago terug die daar om 09.30 uur aankomt op het busstation. Met de taxi gaan we naar hotel Pazos Alba, het hotel waar we vorige week ook hebben overnacht. Zij hebben nog een kamer voor 2 nachten welke echter nog niet gereed is. We laten de rugzakken achter en gaan de stad in. Het is heerlijk dat we nu niets meer moeten, behalve wat souvenirs kopen. In een bar gaan we een tapa eten en terug in het hotel het dagboek bijwerken en de was wassen. Het reisverslag kan niet bijgewerkt worden: de site waarbenjij.nu ligt er (weer) uit. 's-Avonds lekkere tapas gegeten.

Dag 121 Maandag 11 augustus Santiago.
We gaan in de stad eerst ontbijten en lopen dan langs een kapper. Niemand van de kapsters spreekt engels. Aan de hand van een foto op de tablet kan ik de dames aantonen hoe ik mijn haar wil hebben. Zij lijken het begrepen te hebben, echter als een spaanse klant te hulp wordt gevraagd en mij in het engels vraagt hoe ik mijn haar wil, begrijp ik dat zij het in eerste instantie helemaal niet begrepen hadden! Maar het is goed gekomen, ook al duurde de behandeling ruim een uur langer dan afgesproken. De verdere middag kunnen we niet veel anders doen dan onze tijd uitzitten en van terras naar terras gaan. We maken nog een laatste rondgang door de oude stad met zijn vele oude, maar mooie gebouwen en bezoeken het klooster van San Martiño Pinario. Het klooster is een benedictijner klooster uit de 11e eeuw en het is in barok stijl gebouwd. Boven de poort kan men San Benito, een balkon, het wapenschild van Spanje zien met daarboven een sculptuur die San Martîn de Tours toont die zijn mantel deelt aan de armen. Tegenwoordig is het klooster onderdeel van de universiteit en in gebruik als Hostal. Na nog wat boodschappen gedaan te hebben voor de terugreis morgen terug naar het hotel en de rugzakken inpakken, voorlopig voor het laatst.

Dag 122 Dinsdag 12 augustus Santiago / Hendaya TREIN.
Na het ontbijt in het hotel wandelen we om 08.30 uur naar het treinstation van Santiago. Met een luxe trein gaan we tegen 10.00 uur na een half uur vertraging naar Ourense waar we moeten overstappen in een, iets minder luxe trein naar Hendaya, net over de Spaans-Franse grens waar we om 21.30 uur aankomen. We hebben een pension gereserveerd daar alle hotels volgeboekt zijn. Dit pension ligt echter in Irún, in Spanje tegen Hendaya aan. We gaan daarom met de metro terug de grens over naar Spanje. Gelukkig ligt het pension tegenover de metro zodat we niet hoeven te zoeken. De kamer is heel, heel klein en de badkamer nog veel kleiner met een afmeting van 0,70 x 2.00 mtr. met de nodige sanitaire gebreken! In het restaurant van het pension kunnen we alleen een heel menu eten of helemaal niets! Het wordt dus helemaal niets en na een drankje zoeken we ons kamertje op.

Dag 123 Woensdag 13 augustus Hendaya / Breugel TREIN.
We staan al om 05.00 uur naast het bed, daar we om 05.50 uur al de metro moeten nemen terug naar Hendaya naar het treinstation. We zien op de ticket dat we 1e klas kunnen reizen; vandaar de dure tickets!! Om 06.45 uur vertrekt de TGV naar Parijs. In de restauratiewagon gaan we rustig ontbijten. Terug in onze coupé veel tijd om het dagboek bij te werken, foto's terugkijken en onze camino de revue te laten passeren. In Bordeaux stappen veel reizigers in naar Parijs, waar we om 12.35 uur aankomen. Met de metro gaan we naar Gare du Nord waar we om 14.25 uur vertrekken met de Thalys naar Rotterdam. Precies op tijd, om 17.00 uur, komen we in Rotterdam aan om de trein van 17.20 uur naar Eindhoven te kunnen halen.

Wij willen iedereen heel, heel hartelijk bedanken voor de aanmoedigende, lieve en leuke reacties op ons reisverslag. Dit heeft ons al die km.'s op de been gehouden mochten wij eens een moeilijke dag hebben of wanneer die voeten weer of nog steeds pijn deden.

Wij hebben genoten van onze lange wandeling, hebben alle geluk van de wereld gehad wat het weer betreft en hebben ontzettend leuke mensen ontmoet uit alle hoeken van de wereld, waarvan wij er zeker diversen nog zullen gaan ontmoeten.

Wij hebben in veel kappelletjes, kerken en kathedralen een kaarsje kunnen opsteken voor alle familie, vrienden en kennissen.

Wij zien jullie t.z.t. graag in Breugel om onze verhalen persoonlijk met jullie te delen en misschien nog een paar foto's meer te kunnen laten zien.

Tot ziens en nogmaals hartstikke bedankt!

Joyce en Piet

• 14 Augustus 2014 - 11:13

Kris Meerlo :

zeer knappe prestatie heb bijna alle verslagen gelezen vind het echt knap gr

• 15 Augustus 2014 - 07:04

Annelies Sanders:

Hallo Joyce en Piet,
    Jullie hebben het volbracht. Wij vinden het heel geweldig dat jullie deze lange tocht hebben gedaan. Misschien ook nog eens te voet naar Rome??????
    In ieder geval gefeliciteerd en....... welkom thuis.
    Groetjes van
    Arno en Annelies

• 15 Augustus 2014 - 09:16

Frans En Jet:

Jullie verslag steeds gelezen en zodoende de weg naar het doel gevolgd.

Heel knap, jullie kunnen terug zien op een mooie , maar toch ook wel een zware reis.

Proficiat!!

Welkom thuis

Frans en Jet

• 15 Augustus 2014 - 22:33

Cor En Hilda:

Hi Joyce en Piet,
    Dat hebben jullie mooi samen volbracht.
    Heel hartelijk bedankt voor jullie mooie verhalen, dat gaan wij zeker missen.
    Wij wensen jullie een behouden thuiskomst.
    Lieve groeten Cor en Hilda.

• 15 Augustus 2014 - 22:59

Maria Sijbers- Schepens:

Hallo Piet,

Vanmorgen las ik in het Eindhovens dagblad over jullie pelgrimstocht naar Santiago. Na nog eens goed gekeken te hebben dacht ik: Zou dat Piet Raaymakers zijn, vroeger van de bank in Breugel. En na nog eens goed kijken dacht ik ja hij moet het zijn! Weet niet of je mij nog herinnert maar heel lang geleden waren wij collega's bij Marinus de Haas op de bank aan de Veerstraat. Lang geleden!
    Wil jullie feliciteren met jullie prestatie met het volbrengen van jullie tocht. Geweldig!

Groeten
    Maria Sijbers - Schepens

• 18 Augustus 2014 - 14:47

Joke Van Wijk:

Dag Joyce en Piet

Fantastisch, wat een prestatie en .......... helemaal tot het einde jullie tocht en ervaringen beschreven.
    Wat goed. en wat een goede thuiskomst. Dit moet een fantastische afsluiting zijn van zo'n prachtreis.
    Wij wensen jullie een goede tijd toe in en om je huis. wat moeten jullie acclimatiseren zeg.
    Heel veel groeten van Francine en Joke