Week 7 Crozant - Reisverslag uit Crozant, Frankrijk van Joyce en Piet Raaijmakers - WaarBenJij.nu Week 7 Crozant - Reisverslag uit Crozant, Frankrijk van Joyce en Piet Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Week 7 Crozant

Door: Joyce en Piet

Blijf op de hoogte en volg Joyce en Piet

01 Juni 2014 | Frankrijk, Crozant

Dag 44 Maandag 26 mei RUSTDAG in Saint-Amand-Montrond.
We zitten nu in de regio Centre, midden in Frankrijk.
Na een uitgebreid ontbijt in het hotel gaan we eerst de route bepalen voor deze week en een overnachting regelen voor morgen. Een gelegenheid is gesloten, een ander is vol en daar krijgen we een tel.nr. van een adres waar we wel terecht kunnen. Bij het toeristenburo krijgen we veel info van dit stadje. In 2001, 2008 en 2013 werd dit stadje aangedaan door de Tour de France. Het oude centrum bestaat uit 2 dorpjes die in de 12e eeuw ontstonden en beiden ommuurd werden. Daartussen ligt een oud straatje wat genoemd werd: Rue entre les deux Villes, ofwel straat tussen 2 dorpen. Veel oude huizen hebben mooie gemetselde ornamenten rondom deuren en/of ramen, zelfs de Jacobsschelp vind je hier onder sommige balkons van de oude huizen. Vanaf het plein waar het hotel staat vertrekt om 14.00 uur een (gratis) busje die een ronde rijdt door het dorp, vergelijkbaar met een hop-on hop-off bus. Die nemen we om aan de andere kant van het dorp naar de kapper te gaan. Helaas is deze op maandag gesloten, dus dat feest kan niet doorgaan. We nemen de eerste bus terug naar het centrum en zien daar nog een kapperszaak. De medewerkster heeft vandaag echter geen tijd, ze staat alleen in de zaak. Jammer, nu maar afwachten waar de eerstvolgende mogelijkheid zich gaat voordoen. Na een drankje op een terras gaan we in het hotel de dag van morgen voorbereiden. We kunnen uitgerust aan de nieuwe week beginnen. Bij het eten ontmoeten we de 3 duitse dames Mechthild, Ute en Carmen nog die we in Le Chemin hebben leren kennen. Ik dacht dat zij al naar huis waren. Leuk hen weer te zien.

Dag 45 Dinsdag 27 mei Saint-Amand-Montrond - Le Châtelet 28 km. (873 km.)
We gaan op tijd weg, daar we 28 km. moeten gaan afleggen. Na 5 km. passeren we Bouzais en wandelen we weer over landweggetjes tussen de weilanden door, over modderpaden in de bossen en door hoog gras naar Loye-sur-Arnon waar we na ruim 16 km. een pauze nemen.Het is zwaar bewolkt maar het blijft droog. Na de pauze wordt het zelfs warm. We komen in geen dorpjes meer maar wandelen via het buitengebied naar Le Châtelet waar we een overnachting hebben geregeld in hotel "Du Pont Bayard", een oud hotelletje met een restaurant waar we 's-avonds, met Mechthild, Ute en Carmen nog prima hebben gegeten. Hier bevindt zich zowaar een kapper die open is en waar ik later in de middag terecht kan voor een knipbeurt. Dat is alvast mooi opgelost en heb ik weer, zoals in een reactie werd opgemerkt, een "camino-coup".

Dag 46 Woensdag 28 mei Le Châtelet - Chateaumeillant 13 km. (886 km.)
Piet kan vandaag als eerste bij de kapper terecht. Het is vandaag slechts een route van 13 km., dus we hoeven niet zo vroeg op pad. Het wordt vandaag geen afwisselende dag; we gaan de hele route van 13 km. over geasfalteerde landweggetjes welke tussen, met groene hagen omzoomde, weilanden en een enkel graanveld door slingeren. Het is meer een lieflijk glooiend landschap. Echt klimmen is er al een paar dagen niet meer bij. Slechts een paar km. buiten Le Châtelet ligt het gehucht Les Archers waar pottenbakkers en een pottenbakkersmuseum zijn gevestigd. In Saint-Jeanvrin nemen we een korte pauze. Hier treffen we Mechthild, Ute en Carmen ook weer. Op dit traject zijn we vandaag waarschijnlijk de enige pelgrims. Al vroeg in de middag arriveren we in Châteaumeillant, waar we besluiten onze intrek te nemen in hotel "La Goutte Noir" in het centrum i.p.v. de besproken camping buiten het dorp. Het is nog lekker zonnig weer, dus we gaan genieten van een fijn terras. Dit is nog eens vakantie!

Dag 47 Donderdag 29 mei Châteaumeillant - La Châtre 19 km. (905 km.)
Het is vandaag Hemelvaartsdag maar de bakker is voormiddag gewoon open voor onze dagelijkse baquette als lunch. Het is te merken dat het een vrije dag is, we komen regelmatig lokale wandelaars tegen. Als de zon schijnt ziet het landschap er nog mooier uit dan het al is. Het gebeurt bijna dagelijks dat we een roofvogel boven ons zien zweven. Ook vandaag weer. Na een half uur zien we achter ons Châteaumeillant al ver weg liggen. We wandelen, net als gisteren, weer over een geasfalteerd landweggetje tussen de weilanden met hagen. We laten het departement Cher achter ons en komen nu in het departement Indre. Het dorpje Néret is heel klein maar heeft ook weer een mooi oud kerkje met mooie glas-in-lood ramen. Via een met gras begroeid pad, wat wel lijkt alsof het speciaal voor ons gemaaid is, komen we uit bij een oude wasplaats, Sainte Solange. Deze oude wasplaatsen hebben we al heel veel gezien in de dorpjes. Bij deze staat een mooi beeld van Jeanne d'Arc als herderin. Na bijna 15 km. komen we in het dorp Lacs, waar een grote Brocante (antiekmarkt) wordt gehouden. Blijkbaar zijn de fransen daar nog gek op, want we hebben op onze route diverse affiches gezien waar overal Brocantes zijn. We vinden het wel gezellig om hier tussendoor te wandelen. Wat worden er nog veel oude spullen aangeboden die je bij ons toch echt niet meer ziet. Het is nog een km. of 5 naar La Châtre dus gaan we na een kebab frites weer verder. Het weer is veranderd, er zijn weer dreigend donkere wolken, maar we houden het droog. La Châtre ligt een beetje op een heuvel en de kerk steekt daar natuurlijk weer bovenuit. Het is best een hoge kerk met weer veel mooie glas-in-lood ramen en een beeld van Sint Jacques, het eerste beeld wat we zien op onze route, maar dat zal zeker niet het laatste zijn. La Châtre is best een mooi oud stadje waar we eerst doorheen wandelen alvorens we ons hotel "Le Lion d'Argent" gaan opzoeken. We zijn vandaag over de 900 km. gewandeld en dat is inmiddels aan onze schoenzolen te zien die een kleine slijtage gaan vertonen!

Dag 48 Vrijdag 30 mei La Châtre - Neuvy-Saint-Sépulchre 19 km. (924 km.)
We sturen de 3 duitse dames, Mechthild, Ute en Carmen nog een mailtje ter afscheid. Zij gaan via een andere, vandaag langere, route naar het zuiden dan wij, dus wij zullen hen zeer waarschijnlijk niet meer zien omdat zij maandag a.s. naar huis gaan. Wij vertrekken pas even na negen uur. Wat een luxe voor pelgrims: overnachten in een mooi hotel en 's-morgens na negen vertrekken!! De dag van vandaag is een beetje zoals de afgelopen dagen, met 2 uitzonderingen: geen Brocante vandaag en geen regenjas aan. Het landschap is ongewijzigd, de soort paden ook en we vertrekken in de morgen met zon, wat rond de middag wordt verstoord door dreigend donkere wolken. Ook vandaag viel er een licht buitje, maar we zijn er niet eens nat van geworden. We zijn vandaag door geen enkel dorp of gehucht gekomen. Om 14.30 uur wandelen we Neuvy-Saint-Sépulchre binnen en gaan eerst de Saint-Jacques-le-Majeurbasiliek bekijken. Dit is een kopie van het Heilige Graf van Jeruzalem en is geklasseerd als Unesco werelderfgoed in het kader van de wegen naar Santiago de Compostela. Dit romaans bouwwerk in cirkelvorm, is voorzien van een magnifieke rotonde waarvan de zuilen versierd zijn met gebeeldhouwde kapittelen. Hierna gaan we nog lekker in de zon op een terras een pilsje drinken tegenover het gemeentehuis, waar Piet nog even een stempel laat zetten in onze credencials. Hierna gaan we kijken waar ons gereserveerde hotel staat. Ja, overnachting in alweer een hotelletje!

Dag 49 Zaterdag 31 mei Neuvy-Saint-Sépulchre - Gargilesse-Dampierre 24 km. (948 km.)
Tegen 08.00 uur gaan we weg bij een strak blauwe lucht en al een warme zon. We verlaten Neuvy-Saint-Sépulchre bij een recreatiegebied met een grote plas waar diverse vissers zitten. Hier eindigt ook de markering met de bronzen schelpen op de straat. Na 2 km. moeten we over een 1 km. lang hoog graspad, dus dat wordt benen nakijken op teken. Tegen 10.00 uur komen we bij de ruïnes van het fort van Cluis-dessous uit de 12e eeuw. Bij het gemeentehuis van Cluis vragen we te bellen naar de gemeente-gîte van Gargilesse waar we vanavond willen overnachten. Op de gemeentehuizen zijn ze altijd heel bebulpzaam voor pelgrims. In het centrum staat een kerkje uit ook weer de 12e eeuw, waar we natuurlijk ook even naar binnen lopen. De deuren van deze kerkjes staan over het algemeen altijd open. Er tegenover is een terras waar we koffie gaan drinken. Cluis is, in tegenstelling tot de eerdere dorpjes, een gezellig levendig dorp. Direct buiten Cluis komen we uit bij een lang (romaans? ?) viaduct waar we mooie uitzichten hebben op de omgeving. Het viaduct wordt ook Neuville Viaduc genoemd naar wellicht het gehucht Neuville. In Hallé begint Piet veel last van zijn rechter voet te krijgen. Het lijkt alsof hij door zijn hoefje, sorry, voet, gezakt is! We nemen een rustpauze wat mij de gelegenheid biedt om Ria en Frans te bellen en te feliciteren met hun 40-jarig huwelijk. Het volgende dorp, Pommiers, is weer zo stil en verlaten als de vorige franse dorpjes. We nemen hier onze lunchpauze op een bankje en gaan verder naar Gargilesse, een kunstenaarsdorpje. Hier overnachten we in een gemeente refuge. De refuge bevat de eerste etage boven een expositieruimte. Daar we de enige pelgrims zijn, hebben we de gehele refuge voor onszelf. Er staat zelfs een wasmachine zodat we alle was in de wasmachine kunnen wassen. 's-Avonds gaan we eten bij een gîte van Angela en Wim, een Nederlands stel, daar er in Gargilesse helemaal geen restaurants of winkels meer open zijn. Hier ontmoeten we Francien en Joke, twee vriendinnen die op doorreis zijn naar de Pyreneeën. We eten gezellig met ons vieren. Een zus van Francien heeft tot haar overlijden in Breugel gewoond. Haar zwager woont een paar straten van ons vandaan. Hoe klein is de wereld!! Daar we in Gargilesse helemaal niets kunnen kopen, krijgen we van Francien en Joke appels, ontbijtkoek en biscuits om morgen als ontbijt te gebruiken. Wat ontzettend lief dat zij ons hiermee vooruit helpen!

Dag 50 Zondag 1 juni Gargilesse - Crozant 19 km. (967 km.)
De dag begint weer goed met een stralend blauwe lucht en veel zon. Bij Piet hebben we een grote blarenpleister onder zijn voet geplakt als een soort kussentje om de pijn te verlichten. Hij kan daar redelijk mee uit de "voeten", naast de Paracetamol! De afgelopen week hebben we in een glooiend gebied gewandeld, nu komen we weer in een heuvelachtig gebied waar we menig klimmetje moeten trotseren. We gaan over smalle stijle bospaadjes en over landweggetjes. Dit is een gebied met weer veel bossen. Na ca. 6,5 km. komen we uit aan de oever van de rivier de Creuse in het gelijknamige departement Creuse. Ook vandaag zien we, net als de voorgaande dagen, weer roofvogels boven ons zweven. In Eguzon houden we onze pauze. Het is nu nog 8 km. naar Crozant waar we willen overnachten. Maar eerst moeten we nog door hoog gras en over bospaden, met enkele forse klimpartijen. Bij Crozant liggen de ruines van het kasteel van Crozant. Ons hotel, Du Lac, ligt 500 mtr. verder, aan de rivier de Creuse. Ik ben blij dat ik er ben want ook ik heb vandaag veel problemen gekregen aan mijn linkervoet, zoals Piet gisteren. Nou, ik ben vandaag door mijn hoefjes gezakt!!

• 27 Mei 2014 - 19:12

Mieke En Lou:

Hallo beste PELGRIMS,

Ja, met hoofdletters want voor ons zijn jullie de ware Compostella-gangers!
    Wlj danken jullie voor de weer mooie verslagen en we denken dat er na deze monstertocht nog een mooie
    toekomst in het verschiet ligt als reisjournalist. Piet hoeft zich dan ook niet te vervelen, die kan met een
    gerust hart een wasserette beginnen. Zijn wasje hing er spic en span bij!
    Het doet ons goed om te lezen dat de reis voorspoedig verloopt en jullie er ook veel van genieten, zeker
    ook spiritueel.
    Wij wensen jullie nog vele mooie dagen, hou vol en geniet van elk moment!
    Hier is er nog eentje:
    ze lopen langs water en wegen
    komen van alles en nog wat tegen
    zonder 1 centje pech
    al 800 kilometer weg
    't kan alleen maar met Sint Jacobs' zegen.
    Hartelijke groeten, m & l.

• 28 Mei 2014 - 13:19

Kresten:

Hoi dyhearts,

Wat 'n tractatie om dmv jullie reisverslagen mee te kunnen wandelen "alsof" en mee te genieten;
    de pittoreske plaatsjes en het mooie natuurschoon, maar ook alle leuke contacten en wetenswaardigheden.

Ik ben het helemaal eens met Mieke en Lou, je kunt zo de reisjournalistiek in Joyce - ook geniet ik van de manier waarop je schrijft!/ niet iedereen kan schrijven, laat staan de moeite willen nemen om zo gedetailleerd alles bij te houden op papier.

Heel veel succes verder, groetjes Kresten

• 30 Mei 2014 - 15:54

Piet En Ine:

Hallo,

Net weer even "bijgelezen". Complimenten voor het reisverslag en de foto's! We genieten nog steeds met jullie mee. Heel veel plezier op de volgende etappe en blijf vooral schrijven.
    Groetjes

Piet en Ine

• 01 Juni 2014 - 10:03

Frans En Rina:

Wat een prachtig verslag weer. Jullie kunnen later best een boek gaan schrijven want je hebt talent hoor. Het is elke week weer uitzien naar jullie belevenissen. Veel succes voor de komende week en hopelijk blijft het een beetje droog dat loopt wel zo fijn denk ik. Veel wandelplezier en op naar de volgende kilometers.

• 01 Juni 2014 - 21:54

Piet En Sjan:

Hoi Piet en Joyce,

Mooi, mooier, mooist. En wat is daar de overtreffende trap van? Kan het nog mooier??

Na 900 km de eerste slijtageplekken aan de schoenen en "hoefjes". Mag het? Liever niet uiteraard.
    Zijn de schoenen te repareren of hebben jullie ook reserve schoenen bij. Dan verlicht dat de rugzak tenminste. En de voeten een extra dagje rust geven? Is dat een oplossing?

Het blijft een prachtig boekwerk om te lezen! Dat wordt inbinden straks.

We hadden een mooi feest gehad bij Ria en Frans.
    Het volgende is nu het fietsweekend. Deze keer dus zonder jullie.

Wandel lekker verder en geniet van al het moois. Wij lezen het wel.

Wandel groeten van Sjan en Piet

• 02 Juni 2014 - 01:06

Leo En Joke:

Ha wandelaars, maatjes, pelgrims,
    Wederom genoten van jullie verslag. Wat een geweldige tocht en nog mooier dat jullie die samen kunnen doen met een lichaam dat sterk genoeg is om dag na dag jullie over al die wegen en heuvels te dragen. Hoe gaat het met de voetjes? Seintjes van je lichaam?
    Ben benieuwd hoe jullie dat varkentje gaan wassen.
    Veel wandelplezier komende week. Morgen in het Zeeuwse zonnetje zullen we vol bewondering het glas heffen op jullie moed en vastberadenheid.
    Intussen voelen we ons hier aan de kust als de goden in Frankrijk en genieten van de meest simpele vorm van samenzijn. Beetje tuinieren, koffiedrinken in het zonnetje, buiten zijn, boekje lezen, samen zijn, tevreden zijn, gelukkig zijn, omdat we zijn.
    Tot volgende week, intussen denken we aan jullie....

• 02 Juni 2014 - 14:04

Dorus :

Hoi Pelgrims,

Wederom fantastisch om jullie tocht op deze wijze te kunnen volgen. Het is telkens weer een mooie samenvatting van wat jullie zoal meemaken en het lijkt of je er zelf in betrokken bent. Ik ga dat helaas niet redden op mijn voetjes maar een beetje jaloers ben ik wel. wellicht een keer een optie om met de MTB deze reis te maken. Toch maar eens goed over nadenken.

Hoe dan ook; zoals gezegd lijkt het echt of ik (en jullie anderen vrienden en bekenden) samen met jullie deze reis maken en dat komt omdat jullie het zo prachtig verwoorden.

Wij genieten hier op onze beurt van het heerlijke weer in ons appartement in Cadzand Bad al is het nu weer werken geblazen. Bijna Pinksteren en dan mogen we weer.

Ik blijf het een topprestatie vinden waar jullie aan begonnen zijn en hoop van harte dat het met de blaartjes snel beter zal gaan want opgeven is geen optie, jullie kennende.

Nou, dat was ie weer voor nu in afwachting van het volgende verslag. Ook veel groeten van Jolien en een hele fijne (vakantie) reis gewenst. Geniet er vooral van want dit is "once in a lifetime".

Liefs en groetjes van Dorus en Jolien

• 04 Juni 2014 - 12:01

Harrie En Riet:

Hoi Joyce en Piet,
    Weer helemaal super wat jullie presteren, zo te lezen is het steeds genieten van alle moois wat op jullie pad komt zowel de medepelgrims - natuur en mooie gebouwen.
    Het is natuurlijk wel heel erg vervelend dat jullie "hoefjes" wat blaren vertonen maar ook dit zal zeker wel weer beter gaan,misschien is het verstandig om gewoon een rustdag meer in te lassen en de blaren de kans krijgen om te helen.
    wij hebben zondag jullie Annie nog gesproken, zij is echt heel trots op jullie, leuk om haar zo te zien stralen.
    ZET 'M OP ! Tot volgende week.
    Groetjes, liefs Harrie en Riet.

• 05 Juni 2014 - 00:37

Jan En Maria:

Beste echte pelgrims
    Een beetje pijn lijden hoort wel bij een pelgrimstocht, dat maakt het extra spannend en zwaar. Waren jullie in de buurt dan had ik jullie voetjes gemasseerd! We genieten van jullie verslagen. Vanaf het weekend volgen wij jullie via italie. De reis verloopt zeer voorspoedig dus er kan misschien een extra rustdag volgen. Veel loopplezier groetjes jan/Maria