Week 5 Vézelay - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Joyce en Piet Raaijmakers - WaarBenJij.nu Week 5 Vézelay - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Joyce en Piet Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Week 5 Vézelay

Door: Joyce en Piet

Blijf op de hoogte en volg Joyce en Piet

17 Mei 2014 | Frankrijk, Vézelay

Dag 29 Zondag 11 mei RUSTDAG in Troyes
Het is vandaag zwaar bewolkt en veel wind. Als we naar het oude stadscentrum willen wandelen, begint het te stortregenen. Dat is een goede gelegenheid om een aantal e-mails te versturen. Tegen de tijd dat dat gebeurd is, is het ook weer droog. We gaan op ons gemak rondslenteren. Troyes herbergde in de Middeleeuwen een van de belangrijkste markten van de champagnestreek. Nu is Troyes een stad vol kunst en geschiedenis. Het stadscentrum wordt omwille van zijn vorm ook wel "De Champagnekurk" genoemd. Bijna alle huizen in het centrum bestaan uit oude vakwerkhuizen, het is een voetgangersgebied en geeft een getrouw beeld van hoe de stad was in de 16e eeuw met zijn geplaveide straten met een centraal geultje en zijn smalle middeleeuwse steegjes. Er is een straatje wat nagenoeg geheel uit restaurantjes bestaat. Heel gezellig allemaal. Bij een crêperie eten we een pannekoek en wandelen dan weer naar de St. Petrus en St. Paulus kathedraal. Het is er donker en ook nu zie je er geen pelgrims. Door het oude centrum wandelen we terug naar het hotel waar we het dagboek bijwerken en nog wat e-mails versturen. Om ca. 18.00 uur wandelen we terug om in een mooi restaurantje wat te gaan eten en op tijd terug naar het hotel.

Dag 30 Maandag 12 mei Troyes - Forêt Chenu 27 km. (566 km.)
Bij de bakker vlak bij het hotel kopen we een vers stokbroodje en een kop koffie en gaan weer fris op pad naar de volgende bestemming. Er staat nog veel wind en het is nog erg bewolkt. Hopelijk zijn de weergoden ons vandaag ook weer goed gezind. We wandelen Troyes uit via de Voie Verte des Viennes, een wandelpad dat ca. 2 km. dan weer links dan weer rechts langs het riviertje de Vienne kronkelt tussen tuinen en bosjes. Het pad houdt op in La-Rivière-de-Corps. We gaan om dit dorp heen en besluiten dan over de geasfalteerde weg naar Lepine en Laines-aux-Bois te wandelen i.p.v. door de velden, omdat we dan meer mogelijkheden hebben om te schuilen mocht het gaan regenen. Het ziet er maar dreigend uit en we hebben steeds de wind van voren. Als we in Laines-aux-Bois aankomen hebben we bijna 14 km. gewandeld. In dit dorp staan nog de resten van een portaal van de kerk van St. Pierre-ès-Liens uit de 16e eeuw. Vanaf hier gaan we 9,5 km. door de bossen. Niet erg prettig; de paden zijn een modderpoel en erg glad. Het is erg opletten om niet uit te glijden. In Sommeval komen we uit de bossen en dan is het nog ongeveer 1,5 uur naar Forêt Chenu waar we overnachten bij een particulier, Liliane Labasque. Zij heeft achter in haar heel grote tuin een klein huisje. Als we ons hebben geïnstalleerd, arriveert een derde persoon, Hans uit Denderhoutem België. Hij mag in de keuken op een opklapbedje, terwijl wij de beschikking hebben over een slaapkamer met een groot bed. Het wordt een gezellige avond. Naast een fles wijn tijdens het eten, trakteert Hans op nog een fles wijn vanwege de geboorte van zijn kleindochter Anna.

Dag 31 Dinsdag 13 mei Forêt Chenu - Flogny-la-Chapelle 28 km. (594 km.)
Hans heeft voor vanavond nog even een gîte gereserveerd voor ons drieën. Het eerste stuk van 4 km. wandelen we door de bossen, welke paden glad en modderig zijn vanwege de buien van de afgelopen dagen. Vanaf Eaux-Puiseaux besluiten we weer over de geasfalteerde weg te gaan om te kunnen schuilen mocht het gaan regenen. Via Bas d'Auxon, Beauregard en Sivrey wandelen we naar Le Forêt Beauregard. Het blijft zwaar bewolkt en even na Chaillots begint het dan ook behoorlijk te regenen. We kunnen nog net schuilen in een open loods met landbouwwerktuigen. Na de bui zien we Hans, hij schuilde toevallig een huis verder, en gezamenlijk wandelen we verder naar Ervy-le-Chatel waar we bij een bakker lekkere broodjes kopen. Ervy-le-Chatel is een vroegere vestingstad. De cirkelvormige korenbeurs van baksteen en leem stamt uit de 19e eeuw. Hierin is nu een toeristenbureau gevestigd, maar wel gesloten. Tussen de graanvelden door en nog een stuk bos komen we in Flogny-la-Chapelle, waar we bij het gemeentehuis aankloppen voor een overnachtingsplaats. We krijgen de sleutel van een piepkleine sociale woning wat onlangs leeg gekomen is, dus er is geen verwarming en geen warm water. Er ligt een matras op de grond. Wij leggen er onze slaapzakken op en Hans slaapt op zijn eigen luchtbedje. Het is niet comfortabel maar alles went. Een lekkere pizza met een flesje wijn in de plaatselijke pizzeria maakt veel goed. We zijn vandaag goed opgeschoten en hebben het nog droog kunnen houden ook.

Dag 32 Woensdag 14 mei Flogny-la-Chapelle - Chablis 21 km. (615 km.)
Na een ontbijt van yoghurt en jus stappen we redelijk vroeg (8.15 uur) op. De zon schijnt maar er staat nog een behoorlijk frisse wind. We gaan niet via het kanaal naar Bernouil zoals de route aangeeft, maar via de verharde weg. Dat is maar 7 km. i.p.v. 12 km. Mooi een stuk afgesneden! In Bernouil staat een oud kerkje Saint-Jacques le Majeur, gebouwd tussen 1634 en 1643 in de vorm van een klavertjevier. Het is een erkend historisch monument en bevat interessante heiligenbeelden. Die Saint Jacques kom je toch overal weer tegen op de route. Door de graanvelden gaat het verder en als we Vézannes net uit zijn, komen we over de T.G.V. spoorlijn. Elke paar minuten raast er wel een trein voorbij, zo druk! De plaats Collan laten we liggen en na nog een bospad komen we uit in het gehucht Fyě, net voor Chablis. Hier beginnen ook weer de eerste wijngaarden. Om 13.45 uur komen we daar al aan en gaan meteen bij de Chablis Bar binnen. We gaan onze overnachtingsplek opzoeken, een parochieherberg. Bij een bushalte zien we Dirk nog zitten, wachtend op zijn vrouw die enkele dagen met hem gaat meewandelen naar Vézelay. De parochieherberg is een oud, niet onderhouden gebouw waar in een zaaltje 3 bedjes staan, dus de slaapzakken worden weer gebruikt, een oude grote keuken met ook nog een bedje en een douche die maar heel kort net warm water geeft. We zijn al aardig gewend aan deze toestanden, want we accepteren het zoals het is. Twee Nederlandse dames die de camino in etappes wandelen, nu voor 1 week, slapen in een ander zaaltje op een paar matrassen op de grond en een Duitse pelgrim, Friedbert, op de fiets, krijgt het bedje in de keuken toebedeeld. Hans, Piet en ik de 3 bedjes in het zaaltje. Samen met Friedbert en Hans gaan we lekker eten ter compensatie en natuurlijk drinken we in Chablis een heerlijke fles Chabliswijn. Als we terug wandelen staat er een ijzige koude wind. In de parochieherberg maak ik nog koffie om op te warmen want verwarming hebben we natuurlijk ook niet!

Dag 33 Donderdag 15 mei Chablis - Cravant 18 km. (633 km.)
Na een rustig ontbijt gaan we om 09.00 uur vertrekken. Er staat nog steeds een koude wind. Gelukkig schijnt de zon weer volop. Na de eerste graanvelden komen we in de vallei waar de wijngaarden liggen voor de Chablis. Er is veel bedrijvigheid, overal zie je traktoren de wijngaarden besproeien met ???? (bestrijdingsmiddelen?). De nevel waar we in terecht komen ruikt er wel naar. Net voor Préhy staat temidden van de wijngaarden een kerkje, de Onze-Lieve-Vrouwekerk uit de 16e eeuw met binnen geschilderde fresco's. Voorbij Préhy staat een fabriekje waar de Chablis gebotteld wordt, vlug een paar foto's maken. Vandaag wijken we behoorlijk van de route af, we gaan veel via de verharde weg i.p.v. de bospaden. We komen nu door St. Cyr les Colons wat op de grens ligt van de beroemde witte wijnen van Chablis en de rode Bourgogne wijnen van de Côte d'Auxerre et d'Irancy. Het is een goed bewaard traditioneel dorp uit de 17e eeuw. We gaan nu de officiële route Campaniensis verder wandelen welke de Autoroute du Soleil kruist, voor velen een bekende autoweg naar het zuiden. Om even over half twee komen we al aan in Cravant, onze eindbestemming voor vandaag waar we bij een cafeetje, waar Hans al achter een Leffe zit te wachten op ons, een lekker pilsje drinken. Hans is zo aardig geweest om gisteren voor ons drieën een chauffeurshotel "Les Lilas des 2 Ponts" te reserveren, dus daar gaan we naar op zoek. Het is best een aardig en schoon hotel waar we 's-avonds ook hebben gegeten. Helaas is er geen internet, ook in het dorp niet, dus dat is wat lastig voor het reisverslag.

Dag 34 Vrijdag 16 mei Cravant - Vézelay 31 km. (664 km.)
We beginnen de dag goed; meteen buiten Cravant gaan we met een steile klim de bossen in. Als we de heuvel over zijn, komen we uit bij de wijngaarden van de Bourgogne. Al snel gaat dit weer over in graanvelden. Het is eigenlijk prima wandelweer, volop zon en in de morgen nog een kille wind. Het is opmerkelijk dat we alle dorpen waar we doorheen wandelen, stil en verlaten lijken. Veel huizen hebben gesloten luiken. Vanaf het dorp Accolay, een pottenbakkersdorp, volgen we de rivier "Le Cure" en wandelen we naar Bessy-sur-Cure. De woningen dateren voor het grootste deel uit de 18e eeuw. Ook hier zijn de straten weer stil en verlaten. Van Bessy wandelen we naar Arcy-sur-Cure. Hier bevinden zich veel grotten die al meer dan 20.000 jaar voor onze jaartelling bewoond waren. Via de bossen komen we uit in Saint-Moré waar we ons meegenomen stokbroodje eten. Hans komt met een omweggetje ook hier aan en we besluiten om de laatste 16 km. naar Vézelay ook vandaag nog te doen. We proberen de route natuurlijk wel af te snijden. We nemen een pad langs het water "Le Cure" wat door hoog gras en een heeeel smal bospad gaat. Met de stokken kunnen we de takken voor ons wegduwen. Niet gemakkelijk maar het schiet wel op. Uiteindelijk komen we uit in Blannay. Na ons ploeteren hebben we een cola verdiend en horen we dat het nog 10 km. is naar Vézelay. Dat geeft moed! Deze laatste 10 km. gaan we, door de berm, over een drukkere weg. Op 9 km. afstand van Vézelay zien we de kathedraal al hoog boven op de heuvel staan. In Asquins, 2 km. voor Vézelay, nemen we nog een laatste pauze alvorens we de steile klim naar de top maken waar we om 17.30 uur de stempel in de kathedraal laten zetten in onze Credencial. WE ZIJN IN VÉZELAY!!!! We gaan een hotelletje zoeken voor de overnachting. Na een lekkere douche gaan we, samen met Hans, nog lekker uit eten. Zaterdag moeten we afscheid nemen van Hans die de route naar Santiago vervolgt via de oostelijke kant van Frankrijk via Le Puy, terwijl wij schuin door het midden naar de Pyreneeën onze route zullen vervolgen. Wij hebben samen met Hans een aantal gezellige dagen opgetrokken. Hier gaan onze wegen helaas scheiden.

Dag 35 Zaterdag 17 mei RUSTDAG in Vézelay
Vandaag is het relaxen in Vézelay, op ons gemak ontbijten, dagboek bijwerken en om 12.30 uur een dienst bijwonen in de kathedraal. 's-Middags nog route-informatie ingewonnen bij een bureau voor pelgrims. Het is 20oC, dus ook tijd voor een terras. Nu nog even tijd om het reisverslag bij te werken en een overnachting te regelen voor morgenavond. Om 20.00 uur gaan we naar een mooi restaurantje en wie treffen we daar: jazeker, Dirk met zijn vrouw aan een tafeltje naast ons! Dit zal echt de laatste keer zijn dat we Dirk zien, want hij gaat net als Hans de route nemen via Le Puy. Morgen gaan we uitgerust aan de volgende grote etappe van dik 900 km. beginnen naar St. Jean Pied de Port aan de Pyreneeën.

De geplaatste foto's bij onze reisverslagen worden mede mogelijk gemaakt door CLIMAVISION SCHIJNDEL van Dennis van der Eerden. Bedankt Dennis en Lizette!!

• 10 Mei 2014 - 23:06

N Pie:

Hee kanjers het gaat nog steeds goed? Hier erg veel regen.
    De vissen thuis hebben veel eten gehad van Helma.
    Wij kijken elke dag uit naar nieuws van jullie en volgen jullie op de voet.
    Mooie foto.s en het gaat steeds beter met de verslagen die je ons toestuurd.
    Groetjes Sjan en Piet.

• 15 Mei 2014 - 18:49

Annelies Sanders:

Hee Joyce en Piet,
    volgens mij gaan jullie als een speer. Getuige jullie foto's hebben jullie van alles wat onderweg, mooie stukken maar ook saaie stukken. Steden zijn natuurlijk altijd leuk en ook het overnachten blijft een avontuur. Altijd weer een verrassing waar je terecht komt. Maar ik weet zeker dat de gastvrijheid overal groot is, tenminste, dat heb ik al vaker gehoord en wij ervaren het zelf ook tijdens onze fietstochten. Hopelijk blijft het voorspoedig gaan. We volgen jullie natuurlijk. Veel groetjes van Arno en Annelies.

• 18 Mei 2014 - 07:55

Frans En Rina:

Goede morgen want ik heb jullie verslag om half acht zitten lezen. Geweldig dat jullie al bijna zeven honderd kilometer gelopen hebben . Ik heb er de landkaart bijgehaald om te kijken waar we jullie zouden kunnen vinden. Knap dat jullie toch elke keer weer een slaapplaats kunnen vinden al zijn ze niet altijd even luxe. Met het weer hebben wij het de afgelopen week ook niet zo getroffen maar wij pakken de auto en een regenjas. Wij gaan komende week voor acht dagen naar Zamkynthos, een eiland bij Griekenland.het volgende verslag zien we wel tegemoet en jullie veel succes voor de komende week.
    Heel veel groeten en goed weer.