Week 3 De stad Reims - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Joyce en Piet Raaijmakers - WaarBenJij.nu Week 3 De stad Reims - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Joyce en Piet Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Week 3 De stad Reims

Door: Joyce en Piet

Blijf op de hoogte en volg Joyce en Piet

04 Mei 2014 | Frankrijk, Reims

Dag 21 Zaterdag 3 mei Reims RUSTDAG
De voormiddag wordt besteed aan het reisverslag en het uitzoeken van de foto's. Dan gaan we lunchen bij de Subway, schuin tegenover ons hotel. Vlakbij staat de oudste kerk van Reims die nog bestaat, de Sint Jacobskerk, gebouwd vanaf 1190. Gisteren hebben we onze stempel gehaald in de kathedraal, nu gaan we deze eens goed bekijken. De Cathédrale Notre Dame, Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Reims, dateert uit de13e eeuw. Het is een meesterwerk van de gotische kunst, zowel wat betreft haar architectuur als door haar 2.303 beelden. Sinds 1991 staat zij op de werelderfgoedlijst van de Unesco. Het is de 3e kathedraal op deze plaats; de eerste werd gebouwd in 401. Velen vragen zich nog steeds af: "hoe kon men in de 13e eeuw zo'n kathedraal bouwen". Aan de linkerkant van de voorgevel staat de beroemde engel met de glimlach en is nu een symbool van Reims. Men vindt hem terug in veel reclame-uitingen. In de kerk gaan we een kaars aansteken voor familie, vrienden en kennissen. Wat een prachtige kathedraal. Vanaf de kathedraal wandelen we naar de basiliek van Sint Remigius, een romaanse kerk waar de relikwieën van bisschop Sint Remigius bewaard worden. Zowel deze basiliek als de ernaast gelegen benedictijnenabdij uit de 13e eeuw, staat op de werelderfgoedlijst van de Unesco. We wandelen terug naar ons hotel waar we in een van de vele horecagelegenheden wat gaan drinken en een mooi restaurantje gaan zoeken om lekker te eten.

• 04 Mei 2014 - 10:52

Joop En Christine Picavegt:

Lieve Joyce en Piet, Zojuist genoten van jullie verslagen. We gaan ze ook uitprinten. Dan kan Joop ze nog eens op z'n gemak doorlezen! Leuk om een aantal verslagen in 1 keer door te lezen. Net een spannend boek. Fijn dat jullie over het algemeen mooi weer hebben. Was afgelopen week met onze kleindochter van 9 naar Londen. Ook mooi weer op de laatste dag na. Maar dat was een reisdag. Voor jullie is dit anders. Juist alle dagen dat jullie op pad zijn, is mooi weer meer dan welkom. Gelukkig doen die beschermengeltjes goed hun werk!
    En Piet, jij had het over de bloesemtocht in België. Nu ik heb met Hilda, als training voor de Nijmeegse, die tocht gelopen. De hele dag regen, dacht verkeerde sokken aan te hebben, op blote voeten in de bergschoenen, 40 km gelopen. Toch vinden we wandelen nog steeds heel leuk!!! Hoe is het mogelijk?
    Van Cor en Hilda hebben we al het e.e.a. over hun bezoek aan jullie gehoord. Cor was hier met een pijnlijke likdoorn, die de kop weer opstak. Die heb ik als pedicure een kopje kleiner proberen te maken. Hoop dat deze kwelgeest weg blijft!
    O ja, die koolzaadvelden, wat zijn ze mooi he! En ook als het wat minder weer is, wat wordt je daar vrolijk van! Kimberly en ik zijn in Calais op de boot gegaan, maar ook in Engeland hebben de velden gezien. Onvoorstelbaar mooi!
    Joyce, goed dat je de antibiotica-kuur afmaakt. Zo weinig mogelijk van dat spul, maar je kan geen en kel risico nemen. En vergeet niet je tea tree te gebruiken wanneer het nodig is.
    Joyce en Piet, wij wensen jullie een "behouden vaart" en verheugen ons alweer op jullie volgende verslagen. Heel erg bedankt hiervoor. O ja, en zorg voor "noodrantsoen" onderin jullie rugzakken!!!!!
    Liefs, Joop en Christine.

• 04 Mei 2014 - 12:19

Piet Slaats:

Hallo Joyce en Piet,

We zijn al 3 weken aan het proberen om op jullie reisverslagpagina te komen maar kregen steeds de melding dat de site niet bereikbaar was. Vanmorgen stond er een familielid van jullie aan de deur om een paar vuilniszakken te vragen en we hebben gelijk geïnformeerd of de site nu wel werkte. Hij was heel verbaasd want bij hem lukte het allemaal prima. Enfin, zijn tip opgevolgd et voila het lukt!!!
    Net met veel interesse jullie avonturen gelezen (mijn vage voornemen om die tocht ook een keer te lopen begint nu al vastere vormen aan te nemen, en jullie zijn pas in Noord Frankrijk. Tegen de tijd dat jullie Santiago binnenwandelen ben ik er ook helemaal klaar voor!).
    Blijf gezond, blijf schrijven en vooral blijf genieten, wij genieten een beetje (veel) met jullie mee.
    Groetjes
    Piet en Ine

• 04 Mei 2014 - 13:30

Dennis:

Wat een mooie foto's goede kwaliteit.

• 05 Mei 2014 - 13:50

Tessa En Bert:

Hoi P & J,
    Respect!
    Leuk om jullie verhalen te lezen.
    Zelf zijn wij net terug van een paar dagen Londen. Prachtige stad, maar regelmatig aan jullie gedacht i.v.m. mijn( Tessa) rugzak (8 kg), na een paar km ers al nek pijn! En drie dagen door zo'n stad heen "denderen" dan voel je echt je spieren wel goed zitten ( maar ja ik (tessa) ben dan ook niet zo veel gewend).
    Geniet ervan!
    Dikke kus van ons.

• 07 Mei 2014 - 09:39

Martien En Tonnie:

Hallo buren het gaat allemaal goed met jullie!!!! ga zo door, het was voor mij moeilijk jullie te berijken.maar via de buren is het geluk groetjes Martien en Tonnie Swinkels

• 08 Mei 2014 - 16:54

Harrie En Riet V.Nuland:

Hoi Joyce en Piet,
    Piet ten eerste nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag (sorry,gisteren helemaal vergeten, schaam me diep, maar beter laat dan nooit!)
    Wat hebben jullie telkens een prachtig reisverslag, een genot om te lezen.Gelukkig is de tekenbeet van jou en de blaar van Piet weer genezen. Wat fijn dat alles zo naar wens verloopt. Wij wensen jullie weer heel veel loopplezier en tot de volgende keer
    Groetjes, liefs Harrie en Riet

• 09 Mei 2014 - 13:39

Karien Van Vroonhoven:

Hallo Piet en Joyce,

Wat leuk jullie reisverslagen te lezen en het moet als tocht een onvergetelijke ervaring worden lijkt me.
    Heel wat anders dan de Breugelse dreven en de administatie -beslommeringen lijkt me, alhoewel jullie dat ook met zorg en enthousiasme doen.
    Ook hier in Brabant is in mei de bedevaartskoorts een beetje aan de orde, ik hoor van allerlei mensen dat ze op de fiets of te voet naar allerlei Mariaoorden trekken, maar de verhalen over geweldige lunch-adressen winnen het van de religieuze ervaringen!
    De komende maand zit ik in Japan en zal in het Zen-klooster (waar we overigens maar een paar dagen zitten) aan jullie denken.
    Van harte wens ik jullie een goede voortgang en een goede aankomst in Santiago en vooral een behouden thuiskomst, want we kunnen jullie niet missen, ik tenminste niet!
    T.z.t. lijkt het me leuk om een samenvatting van jullie ervaringen op ons lokaal digitaal portaal Son&BreugelVerbonden.nl, te plaatsen. We zien wel.
    Voor nu een hartelijke groet uit Son van Karien van Vroonhoven

• 09 Mei 2014 - 21:47

Sjan En Piet:

Hoi luitjes,
    Hoe was het verjaardagsfeestje zonder familie geweest? Je hebt er toch zeker wel eentje op gedronken? En ook lekker gegeten?
    Alles gaat nog op zijn boerenfluitjes? Fantastisch gewoon zoals jullie dit doen.
    Hebben jullie ook zo'n geweldig weer gehad vandaag? Regen en onweer vierden hier hoogtij.
    We zijn weer zeer benieuwd naar het komende reisverslag.
    Groetjes!
    Sjan en Piet