Week 3 Reims - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Joyce en Piet Raaijmakers - WaarBenJij.nu Week 3 Reims - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Joyce en Piet Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Week 3 Reims

Door: Joyce en Piet

Blijf op de hoogte en volg Joyce en Piet

03 Mei 2014 | Frankrijk, Reims

Dag 15 Zondag 27 april RUSTDAG in Rocroi
We gaan vandaag proberen week 2 van het reisverslag te versturen en foto's selekteren van week 2. Deze komen bij week 1 te staan maar we laten het maar zo. Het verslag zit weer niet mee, dus eerst maar naar het VVV om te informeren waar een arts woont in Rocroi. Ik, Joyce, heb een grote rode plek onder mijn knie van een insectenbeet. Aangezien ik het niet vertrouw, wil ik een arts raadplegen. Zij weet niet zeker of het een tekenbeet is, dus uit voorzorg schrijft ze een antibiotica-kuur voor. Hierna gaan we rondwandelen in het vestingstadje wat in een stervorm is gebouwd onder de regering van Hendrik II rond 1555, als antwoord op de versterkingen van Charlemont (Givet). Rocroi is officieel een vestingstad gebleven tot 1889. Het stadje is heel, heel erg klein, dus gaan we al snel weer terug naar het hotel en proberen we opnieuw tot wel 5 keer toe, weekverslag 2 te versturen. Niets lukt. We laten het er nu maar even bij zitten en gaan een pizza eten. Het is inmiddels 20.00 uur geworden.

Dag 16 Maandag 28 april Rocroi - Aubigny-les-Pothées 21 km. (308 km.)
Direkt buiten Rocroi beginnen de Champagne Ardennen, bosgebied in een heuvellandschap en eindeloze graan- en koolzaadvelden. We wandelen voorbij het gehuchtje Chilly en door L'Echelle. Plaatsjes met mooie oude kerken en slechts een paar huizen; geen koffie. Wandelend door de akkers komen we al om 14.15 uur aan in Aubigny-les-Pothées. Dit was in de 13e eeuw het belangrijkste dorp van een kerkelijk domein: Les Potées. Dit omvatte 17 dorpen waarvan sommige nog steeds de naam "les Pothées" hebben bewaard. Dit domein bestond vooral uit bossen. Ook hier is geen cafeetje voor de koffie, dus gaan we meteen door naar ons overnachtingsadres, een Chambre d'Hôtes bij Marie Lagard. Zij zet een grote pot koffie. Dat is lekker uitrusten op het grote terras in de zon. 's-Avonds arriveren daar ook nog Carin en Annelies, twee hartsvriendinnen uit Heibloem en Meyel. Zij hebben hun man en kinderen thuis gelaten en lopen de camino nu 2 weken.

Dag 17 Dinsdag 29 april Aubigny-les-Pothées - Wasigny Grandchamp 21 km. (329 km.)
Net buiten het dorp Aubigny wandelen we het bos in over een bosarbeiderspad. Dit pad komt uit in de weilanden met hoog gras. We binden postelastieken om onze broekspijpen. Er zou zo weer een insect in je broekspijp kunnen kruipen! Je wordt wel vindingrijk op zo'n tocht. Bij een verlaten en vervallen boerderij houden we een rustpauze en weer door naar Signy-L'Abbaye. Hier kunnen we een soepje eten in een restaurantje en bezoeken we een kerkje St. Michael met houtsnijwerk uit de 18e eeuw. We wandelen over een niet erg drukke weg naar Lalobbe. Ver voor ons zien we Annelies en Carin gaan. Die gaan via de verharde weg verder naar Wasigny terwijl wij via de bospaden onze weg vervolgen. Om 15.00 uur zijn we in Wasigny, waar we bij de Halle, een overdekte markt uit de 15e eeuw met een mooi scheef dak van leisteen, gaan zitten wachten op Jos, een Tilburger die al 19 jaar een huis heeft in Grandchamp, 3 km. van Wasigny. Hij heeft dit huis gerestaureerd en verhuurt nu kamers aan voornamelijk pelgrims. Om ca. 16.00 uur haalt Jos ons op met de auto. Hier treffen we Thea, Ton, Carin en Annelies ook weer aan. Wij hebben het gerestaureerde bakkershuisje voor onszelf om te overnachten. Jos is een zeer belezen persoon en voorziet zich met zijn boerderij in zijn eigen levensonderhoud. Het is die avond heel gezellig, maar ook heel laat geworden; Jos diende het avondeten pas op om ca. 09.30 uur.

Dag 18 Woensdag 30 april Wasigny - Château Porcien 16 km. (345 km.).
Jos brengt ons, samen met Annelies en Carin, met de auto terug naar Wasigny waar we onze route weer oppikken. Het is warm en zonnig, dus we stoppen om de jas uit te doen. Annelies en Carin lopen hierdoor ver op ons vooruit. Gedurende 16 km. wandelen we door akkerbouwgebieden, over paden en kleine weggetjes en door en langs kleine dorpjes. Om ca. 13.30 uur wandelen we Chateau Porcien binnen, ook weer zo'n klein dorpje, wel onze eindbestemming voor vandaag, als we tenminste onderdak kunnen vinden. Hier zien we Carin en Annelies op een bankje pauzeren met beiden hun schoenen uit! Annelies heeft haar voeten nog meer stuk gelopen en Carin tobt al een paar dagen met een zere dikke voet. Ik heb nog jodium en een paar pleisters in de aanbieding en na een bezoek aan een apotheek voor nog meer blarenpleisters, nemen we allerhartelijkst afscheid van hen. Het is niet waarschijnlijk dat we hen de komende week nog zien, want zij gaan zo ver mogelijk door de komende dagen. Twee bikkels. Succes meiden! In de tussentijd zijn ook Thea en Ton gearriveerd. Ook van hen nemen we afscheid, omdat we niet weten of we elkaar nog zullen treffen. Bij het gemeentehuis vragen we onderdak dat we krijgen in de vorm van een klein huisje waarin een paar stapelbedden, een douche en toilet. We vinden het prima om te slapen. Het zoeken naar eten is een groter probleem, de enige bakker in het dorp is gesloten en daar waar een supermarkt was, is het gebouw dicht en komt er pas 8 mei a.s. een nieuwe Carrefour! Het plaatselijke restaurantje is altijd op woensdag gesloten en toevallig is het vandaag woensdag!! Er is nog 1 barretje open tot 20.00 uur en daar drinken we maar een paar pilsjes. Elk pilsje staat voor een boterham nietwaar! We gaan terug naar ons gemeentehuisje en kruipen, met knorrende magen, maar in de slaapzak.

Dag 19 Donderdag 1 mei Château Porcien - Bazancourt 22 km. (367 km.)
Als ontbijt hebben we een klein flesje vruchtensap welke we, gelukkig, gisteren in het barretje hebben gekocht. Als alles weer is ingepakt op naar de bakker in het dorp. Die is echter gesloten. We hopen dat we door een dorpje komen waar nog een bakker zit. Als ontbijt nemen we een reep die we van Ans en Peter hebben gekregen. Komt nu goed van pas Ans, dank je wel. Tot Avançon is het weer wandelen tussen de velden en akkerbouwgebieden. Het is nevelig en het begint een beetje te miezeren. In Avançon is, behalve natuurlijk weer een mooi kerkje, helemaal geen winkeltje. Door naar Saint-Loup-en-Champagne, 9,5 km. van Château Porcien. Je ziet wel in welk gebied we nu gaan komen!! Als we het dorp inwandelen, worden we binnen geroepen door een mevrouw. Zij zet koffie voor ons en als ze hoort dat we nog niet ontbeten hebben, geeft ze ons een bijna hele baguette, een pot paté en een bijna hele rol Prince-koeken. Wat een lief mens. Dan gaat ze ook nog een adres bellen in Bazancourt waar we kunnen overnachten. Het is 1 mei, DAG VAN DE ARBEID, daarom is alles gesloten, ook het gemeentehuis. Anders hadden we daar weer onderdak gevraagd. Het kwartje valt nu pas. Als we weer opstappen schijnt voor ons de zon, letterlijk en figuurlijk. Op een bankje in het dorpje gaan we heerlijk brood met paté zitten eten van Sophia. Dat is genieten. Blij en voldaan wandelen we verder naar L'Ecaille, 4,5 km. ook weer door de velden. Daar we tijd genoeg hebben (kunnen pas om 19.00 uur in Bazancourt terecht), gaan we bij de kerk op de traptreden nog een stukje brood eten en in de zon zitten. Om 13.30 uur stappen we weer op, het is nog maar 8 km. naar Bazancourt. Daar gaan we bij het gemeentehuis voor de deur zitten. Alles maar ook alles is gesloten. Tot overmaat van ramp begint het flink te regenen maar schuilen lukt onder een overstek. Om 18.30 is het droog en wandelen we op ons gemak naar het overnachtingsadres, een groot boerenbedrijf met een groot woonhuis waar we een kamer van een van de oudere kinderen krijgen die de deur uit is. Na een douche kunnen we ook nog met de familie meeeten.

Dag 20 Vrijdag 2 mei Bazancourt - Reims 18 km. (385 km.)
Na een ontbijt bij ons gastgezin gaan we om 09.00 uur weer op pad. Net buiten Bazancourt staat een groot agro-industrieel complex dat bestaat uit de Suikerfabriek Cristal Union, de installaties van de graanverwerker Champagne-Cereales en een installatie om luzerne (franse klaver) te drogen. Ook is hier een belangrijk onderzoekscentrum A.R.D. Opnieuw wandelen we weer door oneindige vlaktes met graan- en koolzaadvelden. Het is perfekt wandelweer, bewolkt, af en toe zon en een beetje wind (van achteren!!). We komen uit op een oude Romeinse heirbaan, een kaarsrechte landweg van leem die uitkomt in Reims. Al snel zien we in de verte (op toch nog 7 km. van Reims) de torens opdoemen van de kathedraal. Om 12.30 uur "denderen" we de voorsteden van Reims binnen, zoals Piet het uitdrukt. Eenmaal in de stad zien we klinkende naamborden van gerenommeerde champagnemerken zoals Champagnes Barons de Rothschild op de fraaie oude panden staan. Dit is Reims! We lopen meteen door naar de grote kathedraal Notre Dame de Reims. Hier halen we onze stempel voor in onze credencial. Dan wordt Piet op zijn schouder getikt, staat Dirk daar ook om zijn stempel te halen. Wat een toeval! Alhoewel, toeval bestaat niet hè. Dirk was gisteren al in Reims aangekomen. We wandelen helemaal blij naar ons hotel, wat midden in het centrum in een brede straat vol terrassen staat. Ja, een pelgrimstocht is zwaar en afzien!

• 02 Mei 2014 - 19:25

Riekie:

Hallo Joyce en Piet,
    Heel vervelend die rode plek , ja als je niet weet hoe of wat moet je zeker geen risico nemen , in de hoop dat het gauw hersteld -beter word !Maak je maar niet druk om dat reisverslag dat komt wel weer , heb je n klein notitie boekje , noteer de belangrijkste gebeurtenissen en alles komt goed !In de hoop dat jullie blijven genieten ook van een gezonde maaltijd !!!
    Voor straks goede nacht en mooie dagen ...
    Harte groet het ga je goed ...
    Riekie

• 02 Mei 2014 - 20:10

Harrierietvannuland:

hoi Joyce en Piet,
    Natuurlijk is het voor jullie (voor ons ook wel een beetje) vervelend dat het met het week verslag maar niet wil lukken maar aanhouders zijn winnaars! Wel is die vervelende insectenbeet wel minder en zeker als het ook nog pijnlijk, is het al wel wat beter met het innemen van antibiotica kuur, en hoe is het met Piet z'n blaar? Hopelijk zijn dit voorlopig jullie laatste mankementen. Wel heel knap van jullie dat het lopen gewoon door gaat want hoeveel km. Hebben jullie er nu al op zitten en het weer zit hopelijk wel mee, hier is het op het moment wat minder. Wij horen hopelijk weer snel van julie.
    Groetjes, liefs
    Harrie en Riet

• 02 Mei 2014 - 22:31

Kresten Vermeltfoort:

Hoi Piet en Joyce,

Kom net thuis van 'n bezoek aan m'n zus in Zeist (theo is weg dit weekend). En heel benieuwd of er nog nieuws was van jullie, lees ik net; de blaar van piet, het reisverslag en wat pas echt balen is zo'n wazige bult
    waar je dan weer iets voor moet gaan ondernemen en slikken, net als je wat wil relaxen. Maar, jullie zijn al zo... ver gekomen, heb net even op de kaart gespiekt. Stiekem 'n beetje jaloers - dat jullie 't toch maar ondernemen, zo'n adventure met alles erop en eraan, maar bult en blaar dat zou voor mij niet zo hoeven, n'est ce pas. Op naar de haute cuisine de la france zou ik zeggen, behalve pizza verdienen jullie toch wel 'n keer iets extra's zou ik zeggen. Alles wat wij hier kunnen doen, is bekend en het is toch al tip top de luxe dat jullie jullie avonturen willen verslaan en wij daardoor 'n goede indruk krijgen hoe zo'n reis in elkaar steekt, no worry's voor 'n verlaat verslag. Blijf heel en goed voor jullie zelf!, lieve groet en succes verder - > van kresten

kresten vermeltfoort/reusel

• 03 Mei 2014 - 00:01

Cor En Hilda:

Hi Joyce en Piet, maak je maar niet druk over het reisverslag, het komt allemaal wel goed. Geniet van Frankrijk en een voorspoedige voortzetting van jullie reis.
    Liefs Cor en Hilda.

• 03 Mei 2014 - 11:54

Jan Donkers:

Hoi Joiyce en Piet,

Wij hebben jullie reisverslag van week 1 en 2 ontvangen. Van week 3 hebben we alleen zondag en maandag. Wij hopen dat het weer goed gaat met Joyce. Wij wachten met spanning het volgende verslag weer af, want het is toch knap dat jullie al zover zijn.

Veel succes verder op jullie tocht.

Gr. Anny en Jan

• 03 Mei 2014 - 15:47

Leo En Joke:

Na al dat reizen in luxere omstandigheden leer je nu ook de campagne kennen. Vraagt om nieuwe handigheidjes, als b.v. Elastiekjes.
    Hoe bevalt jullie eigenlijk deze manier van reizen? Samen meter voor meter door een zich steeds vernieuwend landschap, met mee en tegenvallers. Samen dag na dag bezig met dezelfde tocht met waarschijnlijk ook je geheel eigen ervaring van het lopen, steeds samen, het plezier en al het andere wat je tegenkomt?
    Het is leuk om zo met jullie mee te lopen, iedere dag weer en wat vooral voor mij geldt, zonder de vermoeidheid in mijn benen te voelen van al dat lopen.....

• 03 Mei 2014 - 22:29

Kresten Vermeltfoort:

Ha Piet en Joyce,

Zo jullie zijn al weer 'n end verder en vindingrijker, als ik 't zo lees hebben jullie tussendoor best gezellige momenten en bezoekjes, dat bakkershuisje ziet er ook knus uit. Vandaag liep ik met m'n broer door het
    bos en vroeg me af hoe jullie je"afdekken" t.o.v. mogelijke teken/beesten; zo nu lees ik hoe dat gaat dus.
    Alles wat zo normaal is als je de auto kunt pakken lijkt te voet voor nieuwe perspectieven te zorgen en ik denk dat bijvoorbeeld zo'n support-bezoek, maar ook zo'n sloot koffie als 'n mooi fotooke in een bijzonder lijstje passen. Het leven is zoveel meer als je beter kijkt. Saai hebben jullie het in ieder geval niet, fijn dat
    jullie je tocht gewoon kunnen vervolgen.

muchos plezier en succes verder, groetjes kresten

• 04 Mei 2014 - 01:02

Mieke En Lou:

Hallo wandelfenomenen,

Zo te lezen gaat het goed met jullie en rijgen de kilometers zich aan elkaar.
    Het teek-verhaal neemt gelukkig een goede wending en we hopen voor jullie dat het bij deze
    malheur blijft.
    Om de moed erin te houden gooien we er vanaf nu af en toe een limmerick doorheen en wie weet
    zijn er nog meer volgers die wat bedenken. Daar gaat 'ie:

Piet en Joyce uit Breugelse dreven
    lopen de mooiste reis van hun leven
    het is een heel end
    maar och, alles went
    en Sint Jacob die wacht nog wel even!

groeten m&l

• 04 Mei 2014 - 12:05

Janny:

Hey Jocye en Piet,

Ik heb even het stukje hierin geplakt, bij het hele verslag van week 3.

Het gaat steeds beter met de reisverslagen! Komt allemaal goed. Maar belangrijker: ook met het lopen gaat het goed. Natuurlijk hier en daar een ongemakje maar dat hoort erbij! Gelukkig lijkt de insectenbeet bijna weg te zijn en ondervind je geen hinder hiervan. Dick en ik zijn stiekum toch wel een beetje jaloers op jullie! Het lijkt ons ook helemaal geweldig zo'n tocht te ondernemen. Maar wie weet in de toekomst! Veel succes weer de komende dagen en genieten!!
    gr. Dick en Janny

Toevoeging: Piet, je moet niet zo lelijk kijken als je in een stapelbed moet!

• 06 Mei 2014 - 21:55

Thea & Ton:

Hallo Joice en Piet,

Het is dus toch gelukt met waarbenjij.nu! We lezen jullie verslag en leren er zelf ook nog wat van. Momenteel zijn we in Savieres en hopen morgen in Troyes aan te komen. We blijven daar een dagje, dus misschien zien we jullie daar nog.

Gr. Thea en Ton