Week 2 Rocroi - Reisverslag uit Rocroi, Frankrijk van Joyce en Piet Raaijmakers - WaarBenJij.nu Week 2 Rocroi - Reisverslag uit Rocroi, Frankrijk van Joyce en Piet Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Week 2 Rocroi

Door: Joyce en Piet

Blijf op de hoogte en volg Joyce en Piet

26 April 2014 | Frankrijk, Rocroi

Dag 9 Maandag 21 april Namen - Anhee 23 km. (203 km.)
In Namen nemen we de route langs de Maas. Dat is lekker vlak, dus makkelijk wandelen. Het is warm, volop zon en geen wind, dus al snel gaat het shirt met lange mouwen uit. In Profondeville nemen we een terrasje en eten we een pittige soep bij een Indisch restaurant. Het is druk in het restaurant, dus we hebben hier ongewild een erg lange pauze. Om 16.30 uur komen we uiteindelijk in Anhée aan waar we bij Jacques en Christine Puissant zullen verblijven. Zij stellen hun huis ter beschikking aan pelgrims. Hier ontmoeten we Dirk ook weer en nog een Nederlands stel uit Nijmegen, Thea en Ton. De gastvrouw heeft lekker voor ons gekookt, soep, gehaktballen omwikkeld met spek, spercieboontjes omwikkeld met spek en gekookte aardappelen en een toetje. Thea en Ton kunnen wel op waarbenjij.nu, dus wij gaan aan de slag om alle mailadressen handmatig in te voeren in de mailinglist.

Dag 10 Dinsdag 22 april Anhée - Dinant 7 km. (210 km.)
Na het nemen van een foto met gastheer Jacques voor in zijn fotoboek wandelen we naar Dinant, slechts 7 km. van Anhée, langs de Maas. Om 10.30 uur zijn we daar al gearriveerd en na de koffie gaan we naar het Ibis hotel waar Hilda en Cor, onze kennissen uit Nieuwegein, rond het middaguur ook zullen arriveren. Samen wandelen we Dinant in, ook naar de Abdij van Leffe. De abdij is een stichting van de abdij van Floreffe anno 1152. Het ging om een paar kerken en andere eigendommen in Leffe, aan de oevers van het gelijknamige riviertje. Al snel groeide het aantal novicen en al in 1200 was Leffe een zelfstandige abdij. Door de eeuwen heen werd er geplunderd en vernield en de Franse revolutie maakte een einde aan het abdijleven. In 1929 nemen norbertijnen uit Tongerlo hun intrek in Leffe na een brand in hun abdij. Zij bouwen, verbouwen en restaureren en in 1931 is Leffe opnieuw een zelfstandig norbertijnenabdij. Bier brouwen de norbertijnen al lang niet meer; de Leffe-bieren worden gebrouwen door de multinational InBev. InBev betaalt voor de Leffe-bieren royalties aan de abdij. Als het gaat regenen, wordt het borrelen op de hotelkamer. Gezellig dat zij ons een middag gezelschap houden.

Dag 11 Woensdag 23 april Dinant - Givet 25 km. (235 km.)
Cor en Hilda wandelen de eerste 10 km. met ons mee richting Givet. Bij een supermarkt kopen we eerst ons ontbijt, we blijven pelgrims niet waar! Het ontbijt wordt langs de weg opgegeten op een muurtje. We zitten aan de verkeerde kant van de Maas, hier staan geen bankjes. Bij de eerste de beste brug steken we de Maas over. De tocht gaat nu verder door een mooi stuk natuur, door de bossen, steeds de Maasoever volgend. Het pad loopt rond een in het water uitstekende rots. Die helt wat over dus het is opletten met de rugzak. Na ongeveer 10 km. nemen we afscheid van Hilda en Cor. Zij wandelen terug naar Dinant om van daaruit terug naar huis te rijden. Bedankt Hilda en Cor voor jullie support. Wij wandelen verder richting Givet en passeren de stuw en de sluis van Waulsort. In Hastière eten we ons eerste Belgische frietje. Hier kunnen we aan de stuw via de stuw en Sluis 1 de rivier over om niet in privé-domein te komen. Op de andere oever kunnen we weer verder wandelen op het jaagpad. Om 16.30 uur komen we aan in Frankrijk, in Givet, een ondergewaardeerde stad. Ze is mooi gelegen aan de samenvloeiing van Maas en Houille. Een groot deel van het oude centrum is best sfeervol en boeiend. Een reusachtig fort, Charlemont, domineert de stad. Charlemont verwijst naar de man die het liet bouwen in 1555: keizer Karel. We overnachten in een refuge, een aanbouw bestaande uit een grote kamer waarin een keukenaanrecht, magnetron en koelkast, een badkamer en een toilet voor onszelf. Bij de Carrefour kopen we ons avondeten en na een biertje sluiten we deze mooie dag weer af.

Dag 12 Donderdag 24 april Givet - Mazée 14 km. (249 km.)
Als we om 09.30 uur vertrekken is het nog droog weer, maar al snel begint het te miezeren. Na een klein halfuurtje wordt het droog en blijft het de verdere dag ook droog en warm zonnig weer. De route gaat gedeeltelijk door de bossen in de Ardennen, dus dat is flink klimmen. De stokken bieden uitkomst. We zijn al vroeg bij onze overnachtingsplaats, Mazée, nu weer in België, maar de eigenaresse van de B&B is nog niet thuis. We gaan terug naar het cafe in het dorp en gaan daar zitten internetten. Om circa 17.00 uur kunnen we terecht in onze Chambre d'Hotes waar even later Thea en Ton ook arriveren.

Dag 13 Vrijdag 25 april Mazee - Oignies-en-Thierache 20 km. (269 km.
Al om 08.00 uur vertrekken we uit Mazée. Het belooft weer een mooie dag te worden. Het is mistig, maar de zon probeert al door te breken. De eerste km's gaan langs de weg naar Treignes en Vierves-sur-Viroin. Vanaf Olloy-sur-Viroin wandelen we over een fietspad, ook een RAVeL genaamd, circa 8 km. naar Oignies-en-Thierache, dwars door de bossen. In Oignies horen we dat het nog circa 25 km. over de weg naar Rocroi is, dus we besluiten in Oignies te blijven waar reeds eerder vanuit Anhée een chalet voor ons is gereserveerd. Thea en Ton zien we hier ook weer, dus we koken gezellig voor ons vieren en werken het reisverslag bij.

Dag 14 Zaterdag 26 april Oignies-en-Thierache - Rocroi 18 km. (287 km.)
Om 09.00 uur gaan we op weg met Thea en Ton. In het dorp zien we Dirk ook nog voorbij komen, hij heeft met zijn tentje op de camping gestaan. Al snel gaan onze wegen uiteen, Thea en Ton gaan door het bos verder en wij volgen het pad. De route door het bos staat heel goed aangegeven, tot dat we bij de grens in de buurt komen. Hier lopen we even te dwalen en duikt Dirk ook weer op. Uiteindelijk besluiten we op navigatie richting het zuiden te lopen wat toch weer de juiste weg wordt naar Rocroi met forse stijgingen en dalingen. Dit is nog een pittig stukje wandelen zonder rustbankjes. In een mooi kerkje staan banken genoeg, dus daar maar even zitten en bezinnen. Om 14.00 uur al komen we in Rocroi (Frankrijk) aan. Bij het VVV zien we Dirk, Thea en Ton al staan die nog een overnachting moeten regelen. Wij hebben Hotel du Commerce geboekt omdat wij morgen hier een rustdag houden.

Groetjes Joyce en Piet

• 30 April 2014 - 08:49

Wim/Mia:

Toppie toppie , wij doen het jullie niet na .

Heel veel succes en respect toppie .

Gr Mia en Wim .

• 30 April 2014 - 09:04

Janny:

Hey, Volgens mij is de test gelukt. Ik kreeg keurig een berichtje dat week 2 klaarstaat. Ik ben benieuwd naar de uitgebreidere versie van week 2 met misschien wat foto's erbij?? En nu lopen maar weer....!!

gr. Janny

• 30 April 2014 - 11:31

Dorus En Jolien:

Hoi Joyce en Piet,

week 2 heb ik nog niet kunnen openen dus wellicht moet die nog verzonden worden. In ieder geval veel succes en wederom "petje af" voor jullie prestatie.

• 30 April 2014 - 11:50

Hilda:

Tekst is geslaagd. In afwachting van het verslag.
    Groetjes Cor en hilda.

• 30 April 2014 - 12:52

Mieke En Lou:

Vol verwachting naar verslag van week 2.
    Mooie foto's van de eerste week.
    Jullie zijn met een prestatie van jewelste bezig, hou vol!
    M&L.

• 30 April 2014 - 12:53

Anne:

De test is inderdaad geslaagd.
    Gr

• 30 April 2014 - 16:32

Jan En Anny Donkers:

Hoi Joyces en Piet.

Leuk om te zien wat jullie allemaal beleven. Wij zullen jullie blijven volgen als wij de reisverslagen blijven ontvangen.

Veel succes op jullie tocht.

Gr. Anny en Jan

• 30 April 2014 - 21:39

Gijs En Mariëtte Merttler:

Test geslaagd,

Wij willen graag jullie verslag over week 2 lezen, er staat nu nog niets op,

G&M

• 01 Mei 2014 - 20:13

Jan En Maria:

Wij zien wel jullie profielfoto en test vanuit wassingy maar kunnen het verslag van week 2 niet vinden en lezen. We zijn benieuwd
    Gr. Jan maria

• 01 Mei 2014 - 22:38

Dennis, Ilse, Tim & Daan:

Reisverslag van week 1 en de foto's gevonden. De test van week 2 werkt ook.
    We wachten rustig af naar de rest van jullie avontuur.

Veel succes en wandelplezier gewenst vanuit Dinther.

• 02 Mei 2014 - 07:48

Rinie Van Gastel:

Hallo Joyce en Piet,
    ik ben weer aan t lezen en dacht plaats toch maar ff een reactie.
    ja ik vind het ook geweldig dat jullie zo lopen en doe het niet na
    nu nog bedenken wat ik de volgende keer zal schrijven wat jullie
    gemist hebben maar dat valt niet mee.
    alles gaat hier gewoon door en ik hoop dat het met jullie ook
    zonder blessures door kan gaan.
    foto´s zijn altijd leuk, ik hoop dat je er weer een hoop maakt zodat
    wij hier kunnen zien wat voor moois jullie allemaal tegenkomen onderweg
    ga zo door en maak er weer een mooie week van
    tot het volgende verslag
    groetjes
    Rinie van Gastel

• 03 Mei 2014 - 14:27

Leo En Joke:

Zo week twee zit er ook alweer op. Was het leuk om medepelgrims te ontmoeten?
    Mooi om te lezen dat ieder toch zijn eigen weg loopt. Hoe gaat het met jullie samen. Wel bijzonder om zo samen dezelfde weg te lopen en toch vooral jezelf tegen te komen. Je gedachten, je lijf wat naar ik lees geen problemen maakt van al die kilometers. Goed getraind zijn heeft zo zijn voordelen.
    En dan opeens ben je al in dat grooooote Frankrijk. Divers, qua landschap en bevolking en natuurlijk het wisselende weer, maar jullie zijn op alles voorbereid lijkt me zo. Het is maar goed dat je geen stappen hoeft te tellen, want al die pasjes die er tussen twee rustplaatsen liggen zijn niet niks. Moedige onderneming.