Week 1 Namen - Reisverslag uit Namen, België van Joyce en Piet Raaijmakers - WaarBenJij.nu Week 1 Namen - Reisverslag uit Namen, België van Joyce en Piet Raaijmakers - WaarBenJij.nu

Week 1 Namen

Door: Joyce en Piet

Blijf op de hoogte en volg Joyce en Piet

25 April 2014 | België, Namen

Dag 1 zondag 13 april Breugel - Vessem 25 km.
Wat geweldig dat zovelen ons komen uitzwaaien. Zeker meer dan 80 personen. Bedankt allemaal. Piet werd op de valreep nog in het zonnetje gezet: hij was kampioen geworden bij de kegelclub Als Mèr Bètter en kreeg daarvoor nog een mooie trofee. Ook willen wij de familie bedanken voor het opruimen van het koffie-uurtje. Het was wel heel fijn dat wij onbezorgd de poort konden uitlopen. Samen met onze vrienden Janny, Dick, Riky en Harrie wandelen we de eerste etappe naar Vessem. Onderweg worden we door onze 4 begeleiders getrakteerd op een uitgebreide lekkere lunch uit hun rugzakken. Nog bedankt, ook voor de beschermengeltjes! Na enkele km's verkeerd gewandeld te zijn, komen we uiteindelijk even na 18.00 uur aan bij de Kafarnaumhoeve in Vessem. Na een drankje moeten we dan ook afscheid nemen van onze begeleiders en zijn we vanaf nu echt op onszelf aangewezen.

Dag 2 maandag 14 april Vessem - Postel 21 km. (46 km.)
Om 09.30 uur vertrekken we via Duizel en Eersel naar de Belgische grens. De lunch wordt een soepje bij een typisch Belgische danszaal "Dancing Heidelicht". Via de Postelseweg, een mooie weg door de bossen, komen we aan bij de Abdij van Postel. Even hebben we onderweg nog een hagelbuitje gehad, maar voor we de regenjas aan hadden, was dat al weer over. Bij de Abdij worden we door broeder Berry Berrens ontvangen, een vriendelijke jonge broeder. We krijgen een ruime kamer toegewezen maar moeten wel onze slaapzakken gebruiken!! Dat dan weer wel. Geen bedlinnen aanwezig. Voor het avondeten, een broodmaaltijd, wordt verwacht dat je nog even een dienst bijwoont in de Abdijkerk. Lijkt ons een goed begin van onze camino, dus daar nemen we graag de tijd voor. Na een drankje bij de Beiaard op tijd naar bed.

Dag 3 dinsdag 15 april Postel - Olmen 22 km (68 km.)
Onze route gaat vandaag vrijwel de gehele dag langs het kanaal Dessel-Kwaadmechelen. De tocht lijkt oneindig, maar schiet wel op. In Balen informeren we bij het VVV naar een B&B, dat is nog 7 km. wandelen en avondeten kan daar niet meer. Dus eerst in Balen maar een hapje eten in een oud stationsgebouw "In de Statie". Tegen 17.00 uur komen we aan bij de B&B 15 Inn, een mooie langgevel boerderij met mooie grote kamers. Na een biertje en ons dagelijks wasje, is er nog voldoende tijd om het dagboek bij te werken en ons voor te bereiden voor de volgende dag.

Dag 4 woensdag 16 april Olmen-Diest 22 km. (90 km.)
Na een uitgebreid en lekker ontbijt, gaan we om 09.15 uur weer op pad, wederom langs het Desselkanaal naar het Albertkanaal, welke we bij Kwaadmechelen oversteken. Langs een spoorlijn vervolgen we ons pad naar Tessenderlo. De lunch bestaat uit een kipsalade van de Lidl, welke we in een klein parkje langs de weg gaan zitten verorberen. Via een pad door de velden en langs een vliegveldje, waar parachutisten uit een zeplin springen, wandelen we Diest binnen. De overnachting is bij Marthe Tonet, een B&B midden in het centrum van Diest. Het is nog prachtig zonnig weer, dus op de markt gaan we nog een terrasje pikken. Voor het avondeten heeft Marthe gezorgd.

Dag 5 donderdag 17 april Diest-Linter 27 km. (117 km.)
Na weer een uitgebreid ontbijt weer op pad. Het eerste stuk van 6 km. gaat langs een drukke weg. Vanaf Halen wandelen we over een fietspad waar voorheen een spoorlijn lag. Dit fietspad loopt tot Namen en wordt RAVeL 2 genoemd. Dit zijn, net als langs het kanaal Dessel-Kwaadmechelen, oneindig lange stukken, maar het wandelt wel rustig en langs veel fruitboomgaarden. Dit is nu voor ons de Bloesemtocht! Aangezien we in Geetbeets geen cafeetje kunnen vinden voor een kop koffie, kopen we bij een super van Delhaize 2 bananen zodat we daar meteen een kop koffie kunnen drinken. In Linter hebben we een overnachting ver buiten de route, maar de eigenaar van hotel Arconaty is zo aardig ons met de auto op te halen. Dit gebeurt regelmatig volgens hem. Na het eten van een pizza in een nabijgelegen pizzeria nemen we weer de tijd voor het dagboek en internetten.

Dag 6 vrijdag 18 april Linter-Jodoigne 28 km. (145 km.)
Via Hakendover gaat de wandeling verder naar Hoegaarden. Hier pikken we het fietspad RAVeL 2 weer op richting Jodoigne. Even voor Jodoigne staat op een hek ons besproken B&B in Pietrain aangegeven, wat nog 3,6 km. zou zijn. Dit worden er meer dan 5 km., dus we zijn weer blij dat we er zijn. Onze gastheer en -vrouw is een gepensioneerd echtpaar. Onze gastvrouw Liliane is een kunstenares, het huis en de tuin staan er vol van. Na het avondeten, een lekkere biefstuk, relaxen op de kamer en weer vroeg naar bed.

Dag 7 zaterdag 19 april Jodoigne-Namen 35 km. (180 km)
Om 08.15 uur vertrekken we voor een lange wandeldag naar Namen. Het eerste stuk gaan we via velden en akkers waar we nog 3 herten zien die een koolzaadveld inrennen. De eerste 10 km. heb ik last van mijn schouder; de rugzak is zwaar en trekt. Na het aansnoeren van de banden gaat het iets beter. Rond het middaguur komen we aan in Eghezée, waar we in een cafeetje een kop soep kunnen eten. We vervolgen het fietspad RAVeL 2 tot vooraan in Namen. Hier treffen we een man met 2 mooie Japanse honden die ons naar het treinstation begeleidt. Vandaar is het nog maar 1 km. naar onze B&B van Annemarie Bombaerts, een heel gastvrije dame. Hier treffen we onze eerste medepelgrim Dirk uit Kortenhoef. We kunnen gebruik maken van de wasmachine bij Annemarie, dus alle was in een keer in de trommel. Dat is wel lekker gemakkelijk! Annemarie heeft lekker voor ons gekookt, ovenschotel pasta met zalm.

Dag 8 zondag 20 april RUSTDAG in Namen.
Om 10.00 uur bezoeken we de Paasmis in de kathedraal Saint Aubain, waar de mis geheel in het latijns gezongen wordt. Deze mis wordt op de radio uitgezonden. Na de mis hebben we het reisverslag zitten schrijven. Het is nog steeds prachtig zonnig weer en gaan daarom de stad verkennen waarbij een terras niet wordt overgeslagen. We realiseren ons dat we de eerste wandelweek al heel veel geluk hebben gehad met het mooie weer. We houden je verder op de hoogte. Groetjes van Joyce en Piet.

• 25 April 2014 - 18:39

Riekie Witlox:

Dag Joyce en Piet ,

Fijn dat er vele waren die jullie hadden uitgezwaaid vanuit het mooie Breugel ! Heel dapper zoals ik lees hoe jullie al vele kilometer hebben gelopen , ge- overnacht en mensen die jullie gastvrij hebben ontvangen ...Nu komt het helemaal goed na de paasmis de eerste wandelweek heb je volbracht en zoals ik begrijp hebben jullie al wat gezien onderweg , herten en honden en genoten van het moment daar gaat het om ...Wens jullie veel wandel plezier en GENIET !!!Harte groet Riekie

• 25 April 2014 - 19:06

Harrie En Riet V. Nuland:

Hallo Joyche en Piet
    Fijn dat het zo goed gaat met jullie. Al veel km gemaakt en veel gezien .

• 25 April 2014 - 19:37

Jan En Catrien Keijzers:

Dag Joyce en Piet,

Bedankt voor het verslag. Gelukkig is het nu gelukt. Jullie hebben al veel kilometers ineen week
    gelopen.!!!!.Mooi dat het goed gaat.en dat het weer meezit. Goede reis verder. We zien uit naar de volgende berichten. Groeten, Cathrien en Jan

• 25 April 2014 - 22:56

Rinie Van Gastel:

Hallo Joyce en Piet,
    eigenlijk had ik al gereageerd op jullie reisverslag via de andere website.
    ik zie nu dat het hier ook gelukt is
    veel succes verder en ik wacht met spanning af voor reisverslag week 2
    groetjes Rinie

• 26 April 2014 - 00:24

Hjan En Maria Dekkers:

Zo gaat ie goed; het aftellen kan beginnen gr. JM

• 26 April 2014 - 14:59

Gerard En Ria Van Den Akker:

Hoi Piet en Joyce jullie zijn al een heel eind op weg fijn dat het zo goed gaat Wij wensen jullie veel vakantieplezier en geniet ervan

groeten gerard en ria

• 26 April 2014 - 21:25

Theo En Kresten Vermeltfoort:

Lieve Piet & Joyce,

't is misschien raar maar iedere dag denken en bidden we voor jullie, we vinden jullie zo dapper!!
    Petje af. 35km wandelen en ook die stukken wanneer het saai is of om, etcc.
    Maar we lezen wel dat jullie wel iedere dag iets bijzonders beleven, we zien uit naar jullie verdere
    reiservaringen.

groetjes Theo en Kresten
    Vermeltfoort

• 27 April 2014 - 10:16

Annelies En Arno Sanders:

Hallo Joyce en Piet,
    Zo te lezen hebben jullie al een prachtige eerste week gehad met al heel wat kilometers. De kop is er af...... Dat 's avonds vroeg in bed liggen is heel herkenbaar, maar dar heb je ook nodig om de volgende dag weer fris en uitgerust op weg te kunnen gaan. We blijven jullie uiteraard volgen. Nog heel veel plezier en toi toi toi, Groetjes, Arno en Annelies.

• 27 April 2014 - 10:25

Dorus En Jolien:

Hoi Piet en Joyce, we hebben jullie eerste verslag gelezen met veel respect voor jullie reis. De site werkte inderdaad niet en ik had piet al een sms gestuurd maar nu dus dit verslag. Het is zoals ik het kan lezen een mooi avontuur maar ook pittig maar dat wisten jullie al. Ik zie uit naar het volgende verslag en wens jullie veel geluk onderweg en een fantastische reis. Veel liefs van ons en pas goed op jezelf. Groeten Dorus en Jolien

• 27 April 2014 - 10:26

Ria En Frans:

Hoi Joyce en Piet
    we lezen de reis verslag met veel aandacht het lijkt ons dat het echt genieten is van de natuur.
    we wensen jullie een prettige wandeling en veel kijk plezier van de natuur.

groetjes Ria en Frans

• 27 April 2014 - 18:32

Frans En Rina:

Nog steeds veel bewondering voor jullie. Fijn dat het nu ook lukt op deze site. Veel succes voor de komende kilometers. Groetjes

• 30 April 2014 - 11:29

Moeke En Lou:

Hallo wandelhelden,
    Eindelijk weten we nu dat jullie lekker onderweg zijn, al 17 dagen weer!
    Zo te lezen gaat het goed en we zijn blij dat jullie niet in een klooster zijn blijven steken maar nog op weg
    zijn naar Compostella.
    Wij genieten van de verslagen en verheugen ons op de volgende avonturen van jullie!
    Heel veel wandelplezier en we horen van jullie.
    Groeten Mieke en Lou.

• 01 Mei 2014 - 13:48

Frans Keijzers:

Hoi Joyce en Piet,

Het lijkt zo gemakkelijk als we verslagen lezen, maar ik weet zelf uit ervaring (heb de Kennedymars in Someren uitgelopen) hoe het is om lange afstanden te lopen.
    Belangrijk is inderdaad op tijd naar bed, dus voldoende rust en dat het weer goed is, je loopt steeds verder naar het zuiden dus van nat en koud weer zul je wel geen last hebben.

Heb enorm veel bewondering om zolang (4maanden) van huis te zijn. Je weet nog wel Piet ongeveer 40 jaar geleden hebben we een lange vakantie gehad van 4 weken door Europa, wat mij persoonlijk nog steeds bijsta is dat ik blij was weer in Nederland te zijn en weer Brabants hoorde praten.

Veel succes en blarenvrij wandelplezier.

Frans en Wilna Keijzers Nuenen

• 02 Mei 2014 - 13:46

Jo Scheepens:

ben jullie nu aan het volgen zo te lezen gaat het prima
    hier alles oke gr. Jo

• 03 Mei 2014 - 14:01

Leo En Joke:

Zo eindelijk hebben we jullie dan gevonden en is de site ook voor ons bereikbaar.
    Wat leuk dat zovelen jullie hebben uitgezwaaid, moet wel een kick geven zo aan de start van jullie reis. Veel gelopen al, met goed kloppende logeeradressen. Geweldig hè dat mensen je zo gastvrij opnemen in hun huis en goed voor je zorgen. Geeft positieve energie waar je weer mee door kan. Hoe gaat het met de voetjes? Ben er maar zuinig op en verzorg ze goed. Het zijn en worden je beste maatjes.